Techniczne aspekty SEO

12 sierpnia, 2021 Autor pawel 0

Techniczne SEO

W tym artykule przedstawię pięć podstaw technicznego SEO, których powinieneś przestrzegać aby upewnić się, że Twoja strona jest przygotowana zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek:

-Hosting

-Błędy serwera

-Sitemaps

-Szybkość strony

-Przyjazność dla urządzeń mobilnych

Hosting

Czasem właściciele stron internetowych wybierają tańszy hosting, żeby zaoszczędzić. Jest to błędem, ponieważ wtedy dzielisz IP z innymi stronami www. Może to powodować problem z prędkością strony, jak i problem z pozycjonowaniem.

Powiedzmy, że dzielisz swój hosting z innymi stronami, które są spamerskie.

Jeśli inna strona z tym samym IP znajdzie się na oflagowanej liście google, to cały blok IP może zostać umieszczony na liście blokad. Co więcej testy wykazały, że kiedy na jednym adresie IP znajduje się kilka stron o podobnej tematyce, to google wybiera jedną z nich i tylko jedna z tych stron może znaleźć się wysoko w wynikach. Jeśli posiadasz tylko stronę firmową to istnieje nikła szansa, że na tym samym adresie IP znajdzie się inna strona o tej samej tematyce. Aczkolwiek, jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i na jednym koncie hostingowym na tym samym IP posiadasz również zaplecze, albo stronie z opiniami to znacznie wpływa to na osłabienie Twojej głównej strony. Dlatego nie należy oszczędzać na hostingu. Podstawą dobrego hostingu są odrębne adresy IP.

Problemy z wydajnością

Przejdź do WebPageTest.org.

Uruchom test dla adresu URL swojej strony głównej.

Spójrz na czas pierwszego bajtu – jest to wskaźnik responsywności serwera.

Przeprowadź ten sam test na swojej konkurencji

Jeśli czas pierwszego bajtu nie jest tak dobry jak u konkurencji, możesz zmienić dostawcę hostingu lub zakup dedykowane IP.

Serwer internetowy obsługuje Twoją stronę internetową. Kiedy strona jest żądana, serwer odbiera to żądanie i odpowiada zawartością tej strony. Kiedy masz problemy z serwerem, może to wpłynąć negatywnie na użytkownika i rankingi wyszukiwarek.

Istnieje wiele spraw do rozważenia przy ocenie serwera. W tej części skupimy się jednak na błędach serwera.

Kody statusu serwera to odpowiedź serwera w odpowiedzi na żądanie klienta. Czasami serwery tworzą błędy, gdy odwiedzający lub bot wyszukiwarki próbuje uzyskać dostęp do zawartości na Twojej stronie.

Ponieważ niektóre kody statusu mogą wpłynąć na Twoje wyniki w wyszukiwarkach, musisz upewnić się co dzieje się z Twoją witryną.

Oto następujące kody na które należy zwrócić szczególną uwagę i naprawić od razu:

302: 302 jest tymczasowym przekierowaniem i ogólnie nie jest przyjazny dla SEO, ponieważ nie zawsze przenosi wcześniejszą siłę linków strony na stronę przekierowaną.

400: W żądaniu występuje błąd składni. Zostaje ono odrzucone.

401: Nagłówek nie zawiera poprawnych kodów autoryzacji. Nie masz możliwości zobaczenia tego, o co prosiłeś.

403: Zabroniono Ci zobaczyć dokument, o który prosiłeś. Może to również oznaczać, że serwer nie ma możliwości pokazania , co chcesz zobaczyć lub Twoje IP jest zablokowane przez serwer.

404: Document not found – adres URL nie istnieje.

500: Serwer doświadczył wewnętrznego błędu, który uniemożliwia mu obsługę żądania.

Sitemapa jest kolejnym istotnym narzędziem technicznego SEO. Mapa witryny jest specjalnie przygotowanym plikiem zawierającym wszystkie wazne adresy URL. Są to pliki dla narzędzi lub botów. Najczęstszym formatem dla sitemap jest XML.

Przeglądarki z reguły mają wbudowaną funkcjonalność, by taki plik odczytać, wystarczy wpisać adres URL w pasek przeglądarki. Można to też zrobić za pomocą np. Notepad.

Szybkość ładowania strony www jest kolejnym ważnym czynnikiem. Oto kilka sugestii dotyczących szybkości ładowania stron www:

-Wykorzystanie CDN – pozwoli to dostarczyć statyczne pliki strony z serwerów zewnętrznych.

-Optymalizacja obrazków i zdjęć – pozwoli skrócić czas ich ładowania bez utraty jakości.

-Połączenia małych ikonek oraz obrazów w jeden większy, dzięki czemu zmniejszysz ilość przesyłanych plików przy wejściu na stronę

– Unikanie przekierowań – pozwoli to zmniejszyć ilość zapytań w czasie ładowania strony.

Mobilność Twojej witryny ma duże znaczenie dla google. Od marca 2021 boty google biorą pod uwagę i indeksują tylko mobilną wersję Twojej strony www.

Wcześniej google wykorzystywało połączenie wyników na komputerach i urządzeniach mobilnych. Obecnie, bez względu na to z jakiego korzystasz urządzenia, google pokazuje wyniki z urządzeń mobilnych. Dlatego bardzo istotne jest, aby zaczynając realizować strategię SEO zwrócić uwagę czy ta kampania jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.

Oto najważniejsze wymogi google:

-niekorzystanie z technologii takich, jak np. Flash, czyli niedostępnych powszechnie na urządzeniach przenośnych,

-dostosowanie zawartości strony do rozmiarów ekranu urządzenia, aby nie było konieczne przewijanie poziome lub przybliżanie,

-używanie w tekście wielkości czcionki, która pozwala na odczytanie bez powiększania,

-zamieszczanie linków/przycisków w wystarczająco dużych odległościach, by łatwo wybierać i uniknąć omyłkowego kliknięcia.

Aspekty techniczne SEO często są lekceważone, szczególnie przez początkujących pozycjonerów. Jest to bardzo duży błąd, ponieważ zadbanie o każdy z wyżej wymienionych czynników może znacznie podnieść wartość Twojej strony w wynikach wyszukiwania.