Skąd pozyskiwać linki? 11 sposobów link buildingu

18 listopada, 2022 Autor pawel 0

Pozycjonowanie stron jest szeroką dziedziną i aby być skutecznym w swoim działaniu, musisz zadbać o szereg czynników. Podstawą są trzy filary SEO:

-optymalizacja techniczna

-wysokiej jakości treść na stronie

-link building

W tym artykule skupię się na ostatniej kwestii, czyli pozyskiwaniu linków na swoją stronę internetową. Aby Twoje pozycjonowanie było skuteczne, każdy z 3 wyżej wymienionych aspektów musi być na wysokim poziomie.

A więc z jakich źródeł pozyskiwać linki?

1. Wizytówki NAP

Wizytówki NAP są dobrym miejscem na uzyskanie linka. Strony z takimi wizytówkami są uznawane za zaufane, ponieważ zawierają dane firm, czyli nazwę firmy, adres, opis działalności, adres strony www, pozostałe dane (takiej jak NIP, REGON, dane kontaktowe). Jeśli jeszcze nie dodałeś swojej firmy do najważniejszych wizytówek NAP, to powinieneś to zrobić.

2. Linki z prywatnych stron tematycznych/ ogólnotematycznych

Podstawą tego, aby takie linki przynosiły korzyści pozycjonerskie, jest to jak właściciel takich stron dba o nie. Jeśli strony są zadbane, zawierają dużą liczbę artykułów bez linków wychodzących, a właściciel regularnie je podlinkowuje, to wtedy linki z takich witryn mają moc pozycjonerską. Zaletą zdobywania tego typu linków jest to, że są one umieszczane w treści unikalnych artykułów. Powinieneś więc rozważyć skorzystanie z tego typu oferty.

3. Linki z for internetowych

Kiedyś ten sposób link buildingu był jeszcze bardziej doceniany niż obecnie. Pamiętajmy jednak, że w świecie SEO także istnieją mody na dany sposób linkowania. Fakty są takie, że linkami z postów na forach internetowych, oraz sygnaturami nadal możemy podnieść pozycję strony w wyszukiwarkach. Największym problemem jest znalezienie listy for, w których admin nie usuwa wpisów z linkiem.

4. Linki z profili

Kolejny sposób linkowania, który możesz wdrożyć na swojej stronie www. Kilkadziesiąt linków z mocnych profili sprawi, że Twoja witryna będzie bardziej zaufana dla google, może wzrosnąć jej Trust Tank. Dzięki temu może to przełożyć się na wyższe pozycje.

5. Linki z mediów społecznościowych

Linki z mediów społecznościowych są moim zdaniem bardzo wartościowymi linkami. Niektórzy je deprecjonują ponieważ większość z nich posiada atrybut nofollow. Jednak aktualizacja google z marca 2020 roku sprawiła, że takie linki google zaczęło traktować jako wskazówkę. Mówiąc w skrócie silne linki nofollow mogą mieć wpływ na pozycję strony. A nie znajdziesz silniejszych linków nofollow niż te z mediów społecznościowych. Dodatkową korzyścią korzystania z mediów społecznościowych jest to, że maja one szeroki zasięg i możesz na nich promować swój produkt/usługę. Istnieje tez druga metoda- a więc zebranie listy kilkudziesięciu mediów społecznościowych, założenie tam profilu i umieszczenie linka do swojej domeny. W taki sposób pozyskasz kilkadziesiąt wartościowych linków, które wzmocnią Twoją witrynę.

6. Linki z komentarzy blogowych

Linki z komentarzy także mają atrybut nofollow i bez wątpienia nie mają takiej mocy jak linki z mediów społecznościowych. Czy oznacza to, że powinniśmy zrezygnować z tej metody? Niekoniecznie. Postaraj się sporządzić listę blogów skorelowanych z branża w której działasz i dodać linka do swojej strony w komentarzu pod jednym z artykułów. Jeśli właściciel bloga nie usunie Twojego wpisu to możesz mieć pewność, że pozyskałeś link tematyczny, a takie linki zawsze są pomocne. Najtrudniejszą kwestią jest więc stworzenie listy tematycznych blogów, gdzie możesz umieścić linka, który nie zostanie usunięty.

7. Linki z katalogów stron

Kiedyś katalogi stron były dużo bardziej popularne niż teraz. Około 10 lat temu w polskim SEO panowała moda na takie linki i dosłownie codziennie można było znaleźć po kilka nowych katalogów, w których mogłeś zdobyć darmowego linka. Obecnie praktycznie niemożliwe jest pozyskanie wartościowego i darmowego linka z katalogu stron. Większość katalogów jest płatnych. Za linki z silnych katalogów warto zapłacić, ale kluczową kwestią jest to, abyś potrafił określić czy dany katalog ma moc SEO. Weź pod uwagę to, czy katalog jest zadbany i podlinkowany. Jeśli tak to możesz zdecydować się na taką usługę i z pewnością wpłynie to pozytywnie na wartość Twojej witryny.

8. Linki z domen edu,gov

Takie linki z pewnością mają moc pozycjonerską, jednak niesamowicie trudnym zadaniem jest stworzenie listy takich domen w których możemy dodać link. Jeśli znajdziesz interesującą ofertę w rozsądnej cenie to możesz zdecydować się. Linki z domen edukacyjnych i rządowych na pewno pomogą Twojej domenie zwiększając jej autorytet.

9.Artykuły sponsorowane

Bardzo droga metoda link buildingu. Jeśli stać Cię i Twój budżet przeznaczony na SEO jest wysoki, to możesz zdecydować się na zakup artykułów sponsorowanych.

10. Księgi gości

Trochę zapomniana, ale wciąż dość skuteczna metoda na pozyskiwanie linków. Najbardziej czasochłonnym zajęciem będzie stworzenie listy ksiąg gości, które:

-pozwalają na dodanie adresu www

-administratorzy nie usuwają takich wpisów

-nie są zaspamowane

Z ksiąg gości możemy uzyskać linki dofollow i nofollow w zależności od danej księgi. Jeśli poświęcisz trochę swojego czasu, to możesz stworzyć ciekawą listę ksiąg gości.

11. Zbudowanie własnego zaplecza

Budowa własnego zaplecza jest świetną metodą pozycjonowania stron. Jest to jednak najbardziej kosztowny i czasochłonny sposób link buildingu, ale z drugiej strony przyniesie Ci największe korzyści długoterminowe.

Aby Twoje zaplecze posiadało wartość pozycjonerską musi:

-posiadać unikalne artykuły (przynajmniej kilka na jedną stronę zapleczową)

-musi być podlinkowane

-na zapleczu powinien znajdować się tylko link do Twojej strony, którą chcesz wypozycjonować. Ewentualnie możesz linkować zaplecza między sobą.

Co więcej, ciężko jest określić, ile stron zapleczowych przyniesie Ci realne korzyści w postaci wyższych miejsc w wyszukiwarkach. Może to być 20-30 stron o ile chcesz wypozycjonować się na rynku lokalnym. Jeśli chcesz zdobyć wysokie pozycje na trudne frazy, to nawet stworzenie 100 stron zapleczowych nie da Ci gwarancji zdobycia miejsca w TOP 10. Osobiście uważam, że warto stworzyć własne zaplecze, chociażby na darmowych platformach blogowych i spokojnie je rozbudowywać i linkować. Linki z kilkunastu takich stron, połączone z innymi metodami link buildingu mogą przynieść świetne rezultaty.

Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym

Jeśli zależy Ci na tym, żeby Twoja strona znalazła się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach, to Twoja strona musi posiadać sporo unikalnej treści. Pamiętaj, aby dodawać w niektórych artykułach linki do innych podstron na Twojej witrynie (może to być link do produktu, albo do innego ważnego artykułu).

Linki z anchorem czy bez anchora?

Anchor tekst to inaczej słowo kluczowe na które chcesz znaleźć się wysoko w wynikach google. Jednak jeśli będziesz pozyskiwał tylko i wyłącznie linki z anchor tekstem, to Twoje linkowanie będzie wyglądało na nienaturalne. Staraj się, aby część Twoich linków była z anchorem, a reszta tylko z nazwą domeny. Pamiętaj o doborze kilku-kilkunastu anchorów.

Linki dofollow czy nofollow?

Linki z atrybutem dofollow przekazują moc pozycjonerską i powinny być dominujące w Twojej strategii link buildingu. Nie oznacza to jednak, że należy rezygnować z linków nofollow. Jeśli Twoja witryna będzie posiadała tylko i wyłącznie linki dofollow, to google może uznać, że odnośniki prowadzące do Twojej strony wyglądają na nienaturalne i obniżyć pozycję Twojej witryny. Dobierając strategię pozyskiwania linków, zawsze dąż do wypośrodkowania.

Jak zdobywać linki tematyczne?

Linki tematyczne mają większą wartość. Żeby pozyskać takie linki musisz trochę poszperać, to znaczy sprawdzić linki swojej konkurencji, znaleźć ogłoszenia gdzie będziesz mógł kupić linki powiązane z Twoją branżą, samemu sporządzić listę blogów, for gdzie będziesz mógł umieścić takiego linka. Dąż do tego, aby przynajmniej spora część linków do Twojej strony to były właśnie linki tematyczne.

Dobranie odpowiedniej strategii pozyskiwania linków pomoże Twojej stronie znaleźć się na wysokich miejscach w wyszukiwarkach. Pamiętaj, że linki do Twojej strony powinny charakteryzować się różnorodnością i wyglądać na naturalne. Jak wspomniałem na początku artykułu, SEO jest oparte na 3 podstawowych filarach. Jeśli zlekceważysz któryś z nich to nie znajdziesz się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach.