SEO – Podstawowe kroki

16 grudnia, 2021 Autor pawel 0

Search engine optimization (SEO) to praktyka zwiększania ruchu na stronie internetowej z organicznych wyników wyszukiwania. Każdy może to zrobić, a to oferuje praktycznie darmowy ruch. Ale podobnie jak w przypadku wielu rzeczy w życiu, sukces leży w zrozumieniu właściwego procesu i trzymaniu się go.

W tym krótkim artykule postaram się wydestylować proces SEO do jego istoty: kilku podstawowych kroków.

Uporządkuj swoje sprawy techniczne

Czynniki techniczne mogą wpłynąć na Twoje rankingi lub nawet uniemożliwić Twojej witrynie pojawienie się na stronach wyników wyszukiwania Google.

Aby uszeregować Twoją treść, Google musi:

Znaleźć i przeczesać Twoją treść – Nie uplasujesz się w wysoko, jeśli Twoja treść jest niedostępna dla Google (może to być spowodowane niedozwolonym Googlebotem).

Indeksować Twoją treść – Mówimy tu o głównej liście wszystkich stron, którą Google przechowuje w celu wyświetlenia ich dla odpowiednich zapytań w wyszukiwarce. Po pierwsze, możesz wybrać, aby nie pojawić się w tym indeksie, pozostawiając pewne instrukcje dla botów. Ponadto, Google może zdecydować, aby nie pokazywać pewnych stron, jeśli uważa, że te strony nie są główną wersją treści.

W większości przypadków, o ile nie poinstruowałeś Googlebota, aby nie indeksował Twojej witryny, Twoje strony są gotowe do wyświetlenia na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Pamiętaj, że może minąć trochę czasu zanim Google zaindeksuje Twoją treść.

Najprostszym rozwiązaniem problemów związanych z technicznym SEO jest zaopatrzenie się w narzędzia do audytu SEO i naprawienie wszelkich problemów, które zgłaszają. Dwa narzędzia, które polecamy to Google Search Console i Ahrefs Webmaster Tools. Możesz również ustawić Bing Webmaster Tools, jeśli chcesz monitorować swoją wydajność na Bing.

Znajdź słowo kluczowe, które będzie celem

Aby uzyskać ruch z wyszukiwarek, musisz stworzyć treść o czymś, czego ludzie szukają. Ale musisz również wiedzieć, jak wybrać te, które warto wykorzystać. Oto co należy wziąć pod uwagę podczas ustalania priorytetów słów kluczowych:

Znaczny potencjał ruchu wyszukiwania – Potencjał ruchu wyszukiwania (nie mylić z wolumenem wyszukiwania) mówi o tym, jak duży ruch możesz potencjalnie uzyskać z danego słowa kluczowego.

Wysoki potencjał biznesowy – Tematy o wysokim potencjale biznesowym mogą przekształcić znaczną część odwiedzających w klientów.

Niska trudność rankingu – Im więcej backlinków mają strony o najwyższej pozycji i im bardziej renomowane są konkurencyjne marki, tym trudniej będzie Ci uplasować się w rankingu.

Jasna intencja wyszukiwania – Powód, który stoi za wyszukiwaniem. Zazwyczaj jest to jedna z trzech rzeczy: znalezienie konkretnej strony, nauczenie się czegoś lub kupienie czegoś.

Najczęściej SEO i content marketerzy muszą iść na kompromis, np. celując w słowo kluczowe o wysokim potencjale biznesowym, ale niższym potencjale ruchu.

Zidentyfikuj swoich konkurentów w wyszukiwaniu organicznym.

Nie wszystkie strony internetowe, z którymi konkurujesz w ramach wyszukiwania organicznego, są Twoimi konkurentami biznesowymi. W rzeczywistości, Twoje SERPy mogą zapełniać:

Strony afiliacyjne.

Strony z recenzjami

Blogi ekspertów branżowych.

Firmy, które przynajmniej częściowo kierują się do Twojej grupy odbiorców, rozwiązują pokrywające się problemy.

Wszystkie te typy stron również chcą mieć kawałek tortu „organicznego wyszukiwania”. Będziesz potrzebował ich listy do dalszych badań SEO oraz do śledzenia swoich postępów. Najlepszym sposobem na znalezienie swoich konkurentów w wyszukiwaniu organicznym jest sprawdzenie raportów nakładania się słów kluczowych. Ten raport pokazuje listę stron internetowych, które znajdują się dla wielu tych samych słów kluczowych, co Twoja domena.

Jeśli natkniesz się na nieznaną witrynę, zbadaj ją. Stwórz listę 10-15 najbardziej istotnych witryn konkurujących w Twojej przestrzeni.

Przeanalizuj, co działa u Twoich konkurentów (aby później to odwzorować).

Głównym celem jest dowiedzieć się, co działa dla twoich konkurentów pod względem:

Najlepiej działających sekcji witryny.

Najlepiej działających stron.

Rodzaji treści, które przyciągają najwięcej backlinków.

Powinieneś zrobić notatki, abyś mógł zainspirować się swoimi konkurentami i ewentualnie zrealizować pomysły jeszcze lepiej niż oni.

Backlinki

Prawdopodobnie słyszałeś, że backlinki są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w SEO. Nic dziwnego, że przyciąganie i budowanie dobrych linków do Twoich treści jest trudne.

Niektóre fragmenty treści mogą jednak zdobywać linki znacznie łatwiej niż inne. W SEO nazywamy to link bait content. Ten rodzaj treści nie musi napędzać ruchu organicznego, ale jest wartościowy, interesujący lub na tyle unikalny, że inni ludzie odnoszą się do niego na swoich stronach.

Zoptymalizuj treść na stronie

Treść strony to coś, co pozwala Google „połączyć Cię” z szukającymi. Im bardziej interesująca i użyteczna jest Twoja treść, tym lepiej. A to dlatego, że wysokiej jakości treść jest czymś, czego oczekują użytkownicy, a wyszukiwarki muszą dostarczać. W rzeczywistości Google przyznaje, że treść jest najważniejszym sygnałem rankingowym.

Tworzenie treści zaprojektowanych do rankingu (tzw. treści SEO) jest tematem zniuansowanym. Ma swój własny proces i jest wiele szczegółów, o które trzeba zadbać. Żeby było jeszcze trudniej, to jak Google szereguje treści jest utrzymywane w tajemnicy. Ale Google faktycznie daje podpowiedź na temat pięciu kwestii, które decydują o tym, jakie wyniki zostaną wyświetlone dla danego zapytania w wyszukiwarce:

Znaczenie – Jak strona odpowiada oczekiwaniom szukających. Najwyżej pozycjonowana treść w SERPach jest zazwyczaj najlepszym miejscem do sprawdzenia tego.

Relevance – Czy strona zawiera istotne informacje, np. słowa, frazy, a nawet zdjęcia i filmy odpowiadające temu, czego szukają użytkownicy

Jakość – Treść musi być również pomocna. Aby określić jakość treści, Google weźmie pod uwagę zarówno czynniki występujące na stronie (np. E-A-T, przejrzysta i zorganizowana forma, świeżość), jak i te występujące poza stroną (backlinki)

Użyteczność – Jeśli Twoje strony i strony konkurencji są równe pod każdym innym względem, Google może przydzielić wyższy ranking stronom, które uzna za bardziej przystępne (np. przyjazne dla urządzeń mobilnych, zabezpieczone protokołem SSL, szybko ładujące się).

Kontekst i ustawienia – Google może dostosować wyniki wyszukiwania w oparciu o historię wyszukiwania użytkowników i ich aktualne miejsce pobytu. Dlatego właściciele lokalnych firm mogą chcieć nadać priorytet słowom kluczowym z lokalną intencją wyszukiwania.