Problemy z indeksowaniem – jak je rozwiązać?

20 stycznia, 2023 Autor pawel 0

Dopóki Google nie zaindeksuje Twojej witryny, jesteś całkowicie niewidoczny. Nie pojawiasz się na żadne zapytania w wyszukiwarkach i nie otrzymujesz ruchu organicznego. W tym artykule postaram się rozwiązać najważniejsze problemy związane z indeksacją stron, takie jak:

-Twoja cała strona nie jest zaindeksowana

-Niektóre z Twoich podstron są zaindeksowane, ale inne nie

-Twoje nowo opublikowane strony nie są indeksowane wystarczająco szybko

Google odkrywa nowe strony internetowe poprzez przeszukiwanie sieci, a następnie dodaje te strony do swojego indeksu. Robi to za pomocą Googlebot.

Oto kilka kluczowych pojęć:

Przeszukiwanie: Proces podążania za hiperłączami w sieci w celu odkrycia nowych treści.

Indeksowanie: Proces przechowywania każdej strony internetowej w obszernej bazie danych.

Web spider: Oprogramowanie zaprojektowane do przeprowadzania procesu indeksowania na szeroką skalę.

Googlebot: Robot firmy Google.

Kiedy wpisujesz do wyszukiwarki dane zapytanie, to zwraca ona odpowiednie witryny z ich indeksu. Ponieważ często istnieją tysiące stron, które pasują do wpisanego hasła, algorytm Google w skład, którego wchodzą setki różnych czynników, zwraca wyniki w taki sposób, że najwyżej posegregowane są strony które zazwyczaj mają najwyższą jakość. Dzięki wielu ulepszeniom swojego algorytmu Google stało się najbardziej popularną wyszukiwarką, która zwraca najbardziej trafne wyniki. Istnieje oczywista różnica pomiędzy indeksowaniem, a rankingiem w Google na daną frazę. To że strona została zaindeksowana oznacza, że Google zauważyło ją i może brać udział w rywalizacji o najwyższe lokaty. Pokazanie się na wysokie pozycje na ważne dla Ciebie hasła oznacza wygraną, po której zależy Ci głównie na tym, aby utrzymać swoją pozycję.

Jak sprawdzić, czy jesteś zaindeksowany w Google?

Przejdź do Google, a następnie wpisz site:urldomeny.

Wyszukiwarka zwróci Ci podstrony Twojej witryny, które zostały przez nią zaindeksowane. Jeśli chcesz sprawdzić status indeksowania konkretnego adresu URL, użyj tego samego operatora site:urldomeny/podstrona

Jeśli podstrona nie jest zaindeksowana, nie pojawią się żadne wyniki. Warto zauważyć, że jeśli jesteś użytkownikiem Google Search Console, możesz regularnie sprawdzać status indeksu swojej witryny. Korzystanie z tego narzędzia to podstawa. Możesz go użyć, aby sprawdzić czy konkretna podstrona jest zaindeksowana. Jeśli podstrona nie jest zaindeksowana wykonaj następującą czynność:

Przejdź do narzędzia kontroli adresów URL

Wklej adres URL, który chciałbyś, aby Google zaindeksował w pasku wyszukiwania

Poczekaj, aż Google sprawdzi adres URL

Kliknij przycisk „Poproś o indeksowanie”

Ten proces jest właściwą praktyką, gdy publikujesz nowy artykuł. Skutecznie informujesz Google, że dodałeś coś nowego do swojej witryny i że powinni na to spojrzeć. Jednak żądanie indeksowania raczej nie rozwiąże podstawowych problemów uniemożliwiających Google indeksowanie starych podstron. Jeśli tak jest, postępuj zgodnie z poniższą listą kontrolną, aby zdiagnozować i naprawić problem.

-Usuń blokady indeksowania w pliku robots.txt

-Usuń tagi noindex

-Umieść podstronę w swojej sitemapie

-Napraw linki wewnętrzne nofollow

-Dodaj silne linki wewnętrzne

-Upewnij się, że strona jest wartościowa i unikalna

-Usuń podstrony o niskiej jakości

-Zbuduj wysokiej jakości backlinki

1. Usuń blokady indeksowania w pliku robots.txt

Jeżeli Google nie indeksuje Twojej strony może to być spowodowane blokadą indeksowania w pliku robots.txt. Aby naprawić ten problem poszukaj jednego z dwóch fragmentów kodu:

User-agent: Googlebot

Disallow: /

User-agent: *

Disallow: /

Oba te elementy mówią Googlebotowi, że nie wolno mu indeksować żadnych stron w Twojej witrynie. Aby rozwiązać ten problem, usuń je. Blokada indeksowania w robots.txt może być również przyczyną, jeśli Google nie indeksuje pojedynczej podstrony. Aby to sprawdzić, wklej adres URL do narzędzia inspekcji URL w Google Search Console. Jeśli w polu indeksacji znajdziesz informacje „zablokowane przez robots.txt” oznacza to, że podstrona nie może zostać obecnie zaindeksowana. Aby naprawić problem sprawdź ponownie swój plik robots.txt pod kątem wszelkich reguł „disallow” odnoszących się do tej podstrony lub powiązanej podsekcji.

2. Usuń tagi noindex

Tag noindex informuje Google, aby nie indeksowała podstrony. Strony z jednym z tych meta tagów w ich sekcji <head> nie będą indeksowane przez Google:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

<meta name=”googlebot” content=”noindex”>

Jest to znacznik meta robots i mówi wyszukiwarkom, czy mogą indeksować strony. Kluczową częścią jest wartość „noindex”. Dzięki narzędziu inspekcji URL w GSC możesz sprawdzić czy Google może mieć problem z indeksowaniem podstrony z powodu tego tagu.

3. Umieść podstronę w swojej sitemapie

Mapa strony informuje Google, które podstrony w Twojej witrynie są najważniejsze. Może również dać wskazówki, jak często powinny być one ponownie indeksowane. Google powinno być w stanie znaleźć strony w Twojej witrynie niezależnie od tego, czy znajdują się one w Twojej sitemapie, ale nadal dobrą praktyką jest ich umieszczanie. Dzięki temu możesz przyspieszyć indeksację.

4. Napraw linki wewnętrzne nofollow

Linki nofollow to linki z tagiem rel=”nofollow”. Zapobiegają one przeniesieniu PageRank do docelowego adresu URL. W skrócie, powinieneś upewnić się, że wszystkie wewnętrzne linki mają atrybut dofollow.

5. Pamiętaj o linkach wewnętrznych

Google odkrywa nowe treści poprzez indeksowanie Twojej strony. Jeśli zaniedbasz proces linkowania wewnętrznego może to spowodować, że mniej podstron Twojej witryny zostanie zaindeksowanych. Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest aż tak ważne? Jeśli przykładowo prowadzisz bloga i napisałeś już 300 artykułów, to bardzo ciężko będzie Ci zdobyć kilka mocnych linków dla każdego z artykułów. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu wiele z Twoich artykułów uzyska silne linki i będzie mogło szybciej zaindeksować się. Linkując wewnętrznie linkuj także do swoich podstron z produktami/usługami które oferujesz.

6. Upewnij się, że strona jest wartościowa i unikalna

Google raczej nie zaindeksuje stron o niskiej jakości, ponieważ nie posiadają one żadnej wartości dla odbiorców. Jeśli masz problem z indeksacją i wykluczyłeś kwestie techniczne, to problemem może być niska wartość Twojej strony. Spójrz na swoją stronę z boku i zadaj sobie pytanie, czy stanowi ona wartość dla przeciętnego użytkownika? Dobrym sposobem, aby strona nabrała większej wartości jest prowadzenie bloga. Załóż sobie, że stworzysz powiedzmy 50 ciekawych i wartościowych artykułów, a sam po czasie zobaczysz, że Twoja witryna zacznie pokazywać się na wyższych pozycjach i Google zacznie traktować ją bardziej poważnie. Sprawdź wszelkie nieindeksowane strony pod kątem problemów z jakością. Popraw je, a następnie poproś o reindeksację w Google Search Console. Powinieneś również dążyć do naprawienia problemów z duplikatami treści. Jest mało prawdopodobne, że Google zaindeksuje zduplikowane lub prawie zduplikowane treści.

7. Usuń podstrony o niskiej jakości

Posiadanie zbyt wielu podstron o niskiej jakości jest bardzo szkodliwe dla procesu indeksowania. Oto zdanie Google na ten temat: „Marnowanie zasobów serwera na strony o niskiej wartości dodanej spowoduje odpływ aktywności indeksowania od podstron, które rzeczywiście mają wartość, co może spowodować znaczne opóźnienie w odkrywaniu ciekawych treści w Twojej witrynie”

8. Zbuduj wysokiej jakości backlinki

Backlinki informują Google, że dana strona jest ważna. W końcu, jeśli ktoś linkuje do niej, to musi ona mieć jakąś wartość. Są to strony, które Google chce indeksować. Dla pełnej przejrzystości, Google nie indeksuje wyłącznie stron internetowych poprzez backlinki. Istnieje mnóstwo zaindeksowanych stron bez backlinków. Ponieważ jednak Google postrzega strony z linkami o wysokiej jakości jako ważniejsze, prawdopodobnie będzie indeksować je szybciej.

Podsumowanie

Problemy z indeksacją leżą głównie po stronie technicznej, lub słabej jakości witryny. Powiedziałbym jednak, że kwestie techniczne są znacznie bardziej powszechne. Przejście przez powyższą listę kontrolną powinno rozwiązać większość problemów związanych z indeksacją.