
Pozycjonowanie w Google- wszystkie aktualizacje algorytmów
4 grudnia, 2022Pozycjonowanie w Google- wszystkie aktualizacje algorytmów
Aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google potrzebujesz wiele pracy, a i tak musisz liczyć się z tym, że wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu możesz stracić swoje pozycje. Brzmi to nieciekawie i trochę zniechęcająco, na szczęście można wyróżnić trzy najważniejsze filary na których opiera się pozycjonowanie stron stron internetowych. Są to:
-optymalizacja techniczna strony
– wysokiej jakości treść
-link building
Jeśli każdy z tych aspektów będzie stał na wysokim poziomie, to Twoja strona będzie mniej narażona przy kolejnych zmianach w algorytmie, a być może te zmiany sprawią, że Twoja witryna stanie się jeszcze bardziej widoczna w wyszukiwarkach. Wyszukiwarka Google ciągle się zmienia. Jest to wyszukiwarka numer jeden na świecie, ponieważ jej priorytetem jest doświadczenie użytkownika. Oznacza to, że każda z najnowszych aktualizacji algorytmu Google ma na celu zaspokojenie potrzeb użytkowników i dostarczenie im jak najlepszych wyników. W tym artykule omówię wszystkie aktualizacje algorytmu wyszukiwarki. Dzięki temu dowiesz się jak zmieniał się świat SEO na przestrzeni ostatnich lat.
Aktualizacje algorytmu Google w 2022 roku
Aktualizacja pomocnych treści – sierpień 2022
Aktualizacja mająca na celu poprawę doświadczenia użytkownika. Celem tej aktualizacji było zwiększenie widoczności oryginalnych pomocnych treści w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie ograniczyła możliwość widoczności treści, tworzonych tylko po to, aby znaleźć się na wyższej pozycji w wyszukiwarce.
Aktualizacja podstawowa – maj 2022
Aktualizacje podstawowe to aktualizacje ogólne. Ich celem jest uczynienie wyników wyszukiwania bardziej użytecznymi. Jest to proces ciągły ze względu na zmiany w bieżących wydarzeniach i sposobie korzystania z sieci przez ludzi. Google każdego roku dokonuje wielu małych aktualizacji swojego algorytmu, które potwierdzają aktualizacje podstawowe. Większość aktualizacji podstawowych dotyczy kwestii jakości i relewantności. Jest to najnowsza aktualizacja podstawowa, ale poniższa lista zawiera poprzednie aktualizacje podstawowe:
Aktualizacja podstawowa – listopad 2021
Aktualizacja podstawowa – lipiec 2021
Główna aktualizacja algorytmu -czerwiec 2021
Aktualizacja podstawowa – grudzień 2020
Aktualizacja podstawowa – maj 2020
Aktualizacja podstawowa – styczeń 2020
Aktualizacja algorytmu głównego – wrzesień 2019
Aktualizacja algorytmu głównego – czerwiec 2019
Aktualizacja algorytmu głównego – kwiecień 2018
Aktualizacja Algorytmu Produktu – marzec 2022
Aktualizacja mająca na celu ułatwienie znalezienia wysokiej jakości recenzji poprzez wyszukiwanie. Zespół Google podzielił się uzasadnieniem tych aktualizacji, stwierdzając „Regularnie słyszeliśmy poprzez opinie użytkowników, że ludzie wolą szczegółowe recenzje z dowodami na to, że produkty są rzeczywiście testowane.”

Aktualizacja doświadczenia strony – luty 2022
Jest to najnowsza aktualizacja google dotycząca doświadczenia strony na urządzeniach stacjonarnych.
Aktualizacje Google 2021
Aktualizacja wyszukiwania lokalnego – listopad 2021
Była to aktualizacja sposobu, w jaki wyszukiwarka znajduje i wyświetla lokalne wyniki wyszukiwania.
Aktualizacja Google Spam – listopad 2021
Aktualizacje spamu pomogły wyszukiwarce rozpoznać i odfiltrować strony internetowe, które:
-zawierają szkodliwe lub wątpliwe treści
-nie wnoszą wartości dodanej
-stosują techniki SEO typu „black hat
Te aktualizacje pomagają chronić użytkowników przed spamerskimi witrynami i niechcianymi reklamami.
Aktualizacja Page Experience – czerwiec 2021
Aktualizacja mająca na celu poprawę doświadczeń użytkownika. Docenione zostały w niej strony mające wysoki wskaźnik technicznego SEO, z szybkim czasem ładowania strony i odpowiednią strukturą witryny.
Aktualizacja recenzji produktów – kwiecień 2021
To była pierwsza z kilku aktualizacji recenzji produktów. Na wyższych pozycjach w Google znalazły się recenzje produktów, które były wyższej jakości. Aktualizacja skupiła się na znalezieniu wysokiej jakości recenzji produktów, które dodają wartość dla użytkowników. Kryteria jakości recenzji produktów obejmują:
Głębokość analizy
Rzeczywiste użycie produktu
Wyróżniające się informacje
Analiza produktów konkurencyjnych
Ranking przejść – luty 2021
Aktualizacja rankingu przejść sprawiła, że sekcja w obrębie strony internetowej może być dodatkowym czynnikiem rankingowym. Pomaga to wyszukiwarkom lepiej zrozumieć treść i dostarczać lepsze wyniki wyszukiwania. Dzięki tej aktualizacji otrzymujesz bardziej dokładne wyniki na odpowiedzi, które czasami mogą być trudne do znalezienia. Zamiast skanować całą stronę internetową, ta aktualizacja izoluje fragmenty na stronie, które mogą odpowiedzieć na zapytanie użytkownika.
Aktualizacje Google 2020
Aktualizacja Featured Snippet- styczeń 2020
Featured snippets jest angielską nazwą dla poleconych fragmentów z odpowiedzią, które są wyświetlane w rezultatach Google. Google wyświetla je nad organicznymi wynikami wyszukiwania, pokazując odpowiedni wybór witryny w formie listy, tabeli lub tekstu, a także z towarzyszącym obrazem lub wideo. Ponieważ pole to jest umieszczone w bardziej widocznym miejscu niż organiczne wyniki wyszukiwania, pokazywane strony mogą liczyć na wyższy współczynnik klikalności (CTR) i większy ruch. Przed tą aktualizacją strona internetowa, która miała featured snippet na górze wyników wyszukiwania, mogła również pojawić się w organicznych listach po tym snippetcie. Po tej zmianie, strona mogła pojawić się tylko raz na stronie wyszukiwania. Intencją tej aktualizacji było uczynienie wyników wyszukiwania bardziej przejrzystymi i ułatwienie użytkownikom znalezienia odpowiedzi na ich zapytania.
Aktualizacje Google w 2019 r.
Aktualizacja BERT – październik 2019
Aktualizacja Google BERT pomogła wyszukiwarce lepiej zrozumieć język szukających. BERT był ważną aktualizacją algorytmu. Google stwierdziło: „Dzięki najnowszym osiągnięciom naszego zespołu badawczego w nauce rozumienia języka dokonaliśmy znaczącej poprawy sposobu rozumienia zapytań, reprezentując największy skok naprzód w ciągu ostatnich pięciu lat i jeden z największych skoków naprzód w historii Search”. Dzięki tej aktualizacji łatwiej jest znaleźć przydatne i dokładne informacje, a wyszukiwarka potrafi wychwycić więcej kontekstu wyszukiwań.
Aktualizacja Featured Snippets – sierpień 2019
Ta aktualizacja miała na celu poprawę featured snippets. Była to aktualizacja mająca na celu osiągnięcie wyższych pozycji przez ciekawsze snippety, jak również polegała na usunięciu przestarzałych snippetów.
Te trzy przykłady mogą wyjaśnić, jakie snippety mogły uzyskać awans po tej aktualizacji:
Regularnie aktualizowane informacje, takie jak blog z częstymi wpisami
Informacje oparte na czasie, takie jak wydarzenia lub programy telewizyjne
Wiadomości i bieżące wydarzenia
Aktualizacja podstawowa, zwana też Florydą 2 -marzec 2019
Była to poważna aktualizacja podstawowa.
Aktualizacje Google 2018 r.
Aktualizacja algorytmu głównego, zwana również Medic – sierpień 2018
Aktualizacja Google Medic była trzecią szeroką aktualizacją algorytmu podstawowego w 2018 roku. Największe zmiany były zauważalne w branży zdrowia i odnowy biologicznej. Aktualizacja miała także pewien wpływ na inne branże. Aktualizacja Medic była następną aktualizacją, która celowała w wyeliminowanie problemów jakościowych takich jak:
-słabe i zduplikowane treści
-powolny czas ładowania strony
-niedokładne znaczniki tytułowe
-słabe doświadczenia użytkownika (między innymi krótki czas spędzany na danej stronie)

Mobile-First Indexing – marzec 2018
Aktualizacja Mobile-First Indexing była kolejnym ukłonem Google w stronę stron, które są przyjazne dla urządzeń mobilnych. Oto jak Google wyjaśniło tę aktualizację: „Historycznie nasze systemy indeksowania, indeksowania i rankingu zazwyczaj korzystały z desktopowej wersji treści strony, co może powodować problemy dla wyszukiwarek mobilnych, ponieważ ta wersja znacznie różni się od wersji mobilnej. Indeksowanie Mobile-first oznacza, że do indeksowania i tworzenia rankingu będziemy używać mobilnej wersji strony, aby lepiej pomóc naszym – głównie mobilnym – użytkownikom znaleźć to, czego szukają.”
Core Algorithm Update – marzec 2018
Podstawowa aktualizacja algorytmu, która pozwoliła na awans na wyższe pozycje stronom z wysokiej jakości treścią.
Aktualizacje Google w 2017 roku
Fred – marzec 2017
Aktualizacja Fred została wymierzona w strony ze słabą treścią, skoncentrowane na reklamach.
Intrusive Interstitials Update – styczeń 2017
Ta aktualizacja Google obniżyła rankingi witryn ze stronami mobilnymi, które miały natrętne interstitiale. Ta aktualizacja nie penalizowała interstitiali dla ciasteczek, weryfikacji prawnej, logowania czy banerów.
Aktualizacje Google w 2015 roku
RankBrain – październik 2015
Aktualizacja Google RankBrain była częścią Hummingbird. RankBrain to zasilany uczeniem maszynowym komponent algorytmu Google, który pracuje nad lepszym zrozumieniem intencji szukającego i dostarczaniem najbardziej dokładnych wyników SERP. Wielu strategów SEO uważa, że służy on do mierzenia sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z wynikami wyszukiwania, a następnie odpowiednio szereguje wyniki. Uważa się również, że algorytm RankBrain identyfikuje cechy relewantne dla stron internetowych, które zajmują miejsce w rankingu dla danego zapytania, ustanawiając czynniki i sygnały rankingowe specyficzne dla danego zapytania.
Aktualizacja Mobile-Friendly, zwana również Mobilegeddon – kwiecień 2015
Aktualizacja Google Mobile Update (o pseudonimie „Mobilegeddon”) oficjalnie włączyła przyjazność dla urządzeń mobilnych jako sygnał rankingowy. Aktualizacja nadała priorytet stronom przyjaznym dla urządzeń mobilnych, a strony, które nie były przyjazne dla urządzeń mobilnych, zostały ukarane lub całkowicie usunięte z SERPów. Mobilegeddon był kolejnym wysiłkiem mającym na celu zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wrażeń z wyszukiwania. Mobilegeddon początkowo karał strony, które nie były mobilnie responsywne i nagradzał te, które były. Google przeszedł na indeksowanie mobile-first w 2019 roku, więc przyjazność mobilna Twojej witryny ma teraz wpływ na to, na jakich pozycjach znajdujesz się dla każdego zapytania.
Aktualizacje Google 2014
Aktualizacja Pigeon -lipiec 2014
Google wydało aktualizację Pigeon Update, aby lepiej skalibrować algorytmy lokalne z algorytmem głównym. Celem tej aktualizacji było nagrodzenie lokalnych firm, które mają silną obecność organiczną, lepszą widocznością w SERP. Miała ona również odpowiadać na zapytania użytkowników w wyszukiwarce za pomocą dokładnych wyników lokalnych, na które wpływ mają tradycyjne sygnały rankingowe wyszukiwania internetowego. Pigeon traktuje wyszukiwanie lokalne tak samo jak tradycyjne wyszukiwanie organiczne, tylko z lokalnymi wskazówkami, biorąc pod uwagę lokalizację szukającego podczas wyświetlania wyników SERP.
Aktualizacje Google 2013
Aktualizacja Hummingbird – wrzesień 2013
Aktualizacja dotycząca kontekstu wyników wyszukiwania. Dzięki tej aktualizacji Google zaczęło lepiej rozumieć czego szukają ludzie. Hummingbird wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego, które obejmuje indeksowanie semantyczne, synonimy i inne funkcje do interpretacji zapytań i tworzenia wyników. Aktualizacja usunęła niskiej jakości, wypchane słowami kluczowymi strony.
Aktualizacja dotycząca pożyczek gotówkowych -czerwiec 2013
Celem aktualizacji Payday Loan było znalezienie i dalsze zmniejszenie wpływu spamerskich zapytań i stron internetowych. Miała ona większy wpływ w krajach, gdzie spam internetowy był bardziej powszechny.
Inne aktualizacje podobne do tej obejmują:
Payday Loan Update 3.0 -czerwiec 2014
Payday Loan Update 2.0 – maj 2014
Aktualizacje Google 2012 r.
Aktualizacja układu strony – październik 2012
Aktualizacja układu strony skupiła się na stronach internetowych, które pokazują treść niżej na stronie z powodu reklam. Praktyka ta może być rozpraszająca i wpływać na doświadczenie użytkownika. Z powodu tej obawy, ta aktualizacja obniżyła rankingi dla stron obfitujących w reklamy.
Aktualizacja Pingwina 1.2 – październik 2012
Ta aktualizacja została wprowadzona, aby walczyć z technikami black hat seo, takimi jak spamerskie linki, katalogi z wieloma linkami, oraz artykułami wypchanymi słowami kluczowymi. Przed tą aktualizacją ilość linków prowadzących do witryny miała znaczny wpływ na to, na jakich pozycjach znajdowała się strona w wynikach wyszukiwania. Aktualizacja oceniła profil linków prowadzących do strony, nie biorąc pod uwagę linkowania wewnętrznego. Ukarane zostały strony ze zbyt wieloma tymi samymi anchor textami.
Inne aktualizacje Pingwina obejmują:
Aktualizacja Pingwina 3.0 – październik 2014
Aktualizacja Pingwina 2.1 – październik 2013
Aktualizacja Pingwina 2.0 – maj 2013

Exact Match Domain Update – wrzesień 2012
Aktualizacja została wymierzona w witryny, które były zbyt mocno dopasowane tylko do kilku podstawowych słów kluczowych. Ukarane zostały witryny mające artykuły wypchane słowami kluczowymi.
Aktualizacja Venice -luty 2012
Ta aktualizacja przeciągnęła wyniki wyszukiwania na podstawie adresu IP użytkownika lub jego fizycznej lokalizacji. Zwiększyła również występowanie Map Google (wtedy Miejsc Google) w organicznych wynikach wyszukiwania. Ułatwiło to użytkownikom wyszukiwanie lokalne.
Aktualizacje Google w 2011 r.
Aktualizacja Świeżość – listopad 2011
Intencją aktualizacji Świeżość było dostarczenie użytkownikom najbardziej aktualnych wyników wyszukiwania. W przypadku tej aktualizacji Google zawęziło swoją definicję świeżości, aby uwzględnić wyszukiwania związane z czasem, takie jak:
Ostatnie wydarzenia
Regularnie powtarzające się wydarzenia, takie jak wybory lub wyniki sportowe
Częste aktualizacje, np. wyszukiwanie produktów w witrynach sklepów internetowych
Aktualizacja Panda – luty 2011 roku
Google wydało aktualizację Panda, aby zwalczać:
-słabe i zduplikowane treści
-treści w których były upchane słowa kluczowe
-farmy treści
-strony z wysokim stosunkiem reklam do treści
Nagrodzone zostały witryny posiadające wysokiej jakości, unikalną treść.
Google Panda daje każdej stronie internetowej wewnętrzny wynik jakości, który próbuje naśladować to, jak człowiek może zareagować i ocenić daną treść. Następnie ten wynik jest uwzględniany przy ustalaniu pozycji każdej strony w SERPach.
Inne aktualizacje Pandy obejmują:
Panda Update 4.2 -lipiec 2015
Aktualizacja Panda 4.1 -wrzesień 2014
Aktualizacja Panda 4.0 – maj 2014
Aktualizacja Panda – styczeń 2013
Aktualizacja Panda – grudzień 2012
Aktualizacja Panda – listopad 2012
Aktualizacja Panda – wrzesień 2012
Aktualizacja Panda 3.9.2 – wrzesień 2012
Aktualizacja Panda 3.9.1 – sierpień 2012
Aktualizacja Panda 3.9 – lipiec 2012
Panda została pierwotnie wprowadzona jako filtr dla wyników wyszukiwania, ale w styczniu 2016 roku została dodana do głównego algorytmu.
Aktualizacje Google w 2010 r.
Aktualizacja Caffeine – czerwiec 2010 roku
Caffeine był nowym systemem indeksowania, który sprawił, że indeksowanie i przechowywanie danych było bardziej wydajne. Ta aktualizacja poprawiła również świeżość wyników wyszukiwania.
Aktualizacje Google w 2009 r.
Aktualizacja Vince – styczeń 2009
Aktualizacja Vince według ekspertów dała przewagę znanym markom i dokonała zmian w wielu branżach, między innymi odzieżowej, ubezpieczeń, zabawek, czy baterii.
Aktualizacje Google z 2005 r.
Aktualizacja Big Daddy- grudzień 2005
Aktualizacja Bigdaddy zrównała się z modernizacją centrum danych Google. Miała na celu poprawę jakości i kwestii technicznych dla lepszych wyników wyszukiwania. Odfiltrowała również niektóre witryny z praktykami spamerskimi, takimi jak nienaturalny link building.
Aktualizacja Jagger – wrzesień 2005
Ta aktualizacja rozszerzyła opcje wyszukiwania o nowe dokumenty i typy plików. Googlebot wraz z tą aktualizacją rozszerzył sposób skanowania stron. Aktualizacja Jagger patrzyła również na jakość linków. Karała ona strony z:
-płatnymi linkami
-nienaturalnym profilem linków
-nienaturalnym schematem linkowania
Aktualizacje Google 2003
Aktualizacja Floryda – listopad 2003
Aktualizacja zmieniła sposób w jaki Google ważyło linki przychodzące do strony. Była ona ważna ze względu na czas i wpływ, jaki miała na wyniki wyszukiwania. Aktualizacja ta najbardziej dotknęła strony detaliczne stosujące spamerskie techniki SEO, takie jak:
-upychanie słów kluczowych
-ukryte linki
-niewidoczny tekst
Przez wiele lat Google rozwijało wyniki swoich wyszukiwań. Metody działające przed kilkoma laty, niekoniecznie muszą działać obecnie. Przez lata zmian w wyszukiwarkach widać wyraźne postawienie na wysoką jakość treści na stronie internetowej. W ostatnich latach wzrosła ważność technicznych aspektów SEO, takich jak prędkość strony. W kolejnych latach Google prawdopodobnie nadal będzie promować strony z wieloma wartościowymi artykułami i wysokim aspektem technicznym. Budowa linków do strony internetowej nadal jest istotna, ale obecnie należy skupiać się na pozyskiwaniu linków jakościowych, mocniej celując w ich jakość. Linki z zaspamowanych miejscówek przestały działać już dobrych kilka lat temu. Czasy kiedy można było wypozycjonować stronę wieloma linkami niskiej jakości minęły bezpowrotnie.