Optymalizacja strony- jak uzyskać wyższą pozycję w google?

28 sierpnia, 2022 Autor pawel 0

W tym artykule opiszę kilkanaście najlepszych praktyk, które pomogą Ci zoptymalizować stronę internetową. Nie popełnianie błędów jest ważnym pierwszym krokiem do zdobycia wysokiego miejsca w google.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to rozwijająca się dyscyplina. Jest zakorzeniona zarówno w najlepszych praktykach, jak i trendowych strategiach. Dlatego też posiadanie najnowszych informacji jest kluczowe podczas optymalizacji treści strony internetowej pod kątem jej znalezienia w wyszukiwarce.

Mam nadzieję, że będzie to dla Ciebie pomocne przypomnienie o wielu rzeczach, które należy sprawdzić podczas projektów SEO.

Optymalizacja treści

Nie będę żadnym odkrywcą, kiedy stwierdzę, że treść jest jednym z najważniejszych sygnałów rankingowych dla google. Uważam, że właściwa strategia treści SEO to różnica między dobrą treścią a zauważoną dobrą treścią. Jeśli chcesz, aby Twoja treść została zauważona musisz wykonać kilka podstawowych kroków.

1. Badanie docelowej grupy odbiorców

Poznaj swoją docelową grupę odbiorców. Zastanów się jakie zadają pytania.

To z kolei pomoże Ci stworzyć treść, która odpowie na te pytania i rozwiąże ich problemy. Jako podstawę tych treści wykorzystasz wybrane przez siebie słowa kluczowe. Zrozumienie intencji użytkowników jest ważnym krokiem w tworzeniu treści. Odpowiadanie na typowe pytania, jakie mogą mieć Twoi docelowi odbiorcy, pomoże Ci zaistnieć w wyszukiwarkach.

2. Strategia i badania słów kluczowych

Badanie słów kluczowych musi być procesem ciągłym. Zaczyna się od zidentyfikowania frazy lub kilku fraz dla tematu, o którym chcesz pisać (używając preferowanych narzędzi – znajdziesz dziesiątki powiązanych fraz). Kiedy masz już w głowie frazę kluczową dla strony lub sekcji Twojej witryny, sprawdź ją w wyszukiwarce Google. Przejrzyj górne wyniki i resztę wyników wyszukiwania. Ta strona wyników wyszukiwania (SERP) dostarcza najlepszych wskazówek na temat intencji szukającego dla tego zapytania. Upewnij się, że Twoja treść spełnia to, czego szukają wyszukiwarki, gdy szukają tego słowa kluczowego, lub poszukaj bardziej odpowiedniej frazy kluczowej.

3. Liczba słów

Ilość treści zależy od tematu, słowa kluczowego, konkurencji i intencji zapytania.

Ile słów to wystarczająco dużo? Nie ma jednej reguły. Aby określić przybliżoną minimalną długość tekstu, spójrz na najwyżej notowane adresy URL dla słowa kluczowego w które celujesz. Jak długie są te strony? Uśrednienie najlepszych konkurentów daje ci podstawę do tego, co wyszukiwarka uważa za normalną liczbę słów dla tego tematu. Można śmiało powiedzieć, że strony informacyjne prawie zawsze gwarantują więcej tekstu. Jakość treści jest priorytetem. Algorytm Google wykrywa treści niskiej jakości i obniża ich pozycję w rankingu. Unikaj więc słabych treści. Skup się na wyczerpującym opisie tematów, aby udowodnić swoją wiedzę a także, jeśli to możliwe, skorzystaj z pomocy ekspertów branżowych.

4. Świeżość treści

Okresowo przeglądaj swoje treści (strony internetowe i wpisy na blogu), aby upewnić się, że informacje są aktualne. Jeśli części Twojej witryny przydałoby się odświeżenie, to poświęć czas na zaktualizowanie treści. Niektórzy myślą, że google nie zauważa tego typu działań. Fakty są takie, że google zauważa treść słabszej jakości, oraz wprowadzające w błąd i umieszcza takie strony niżej w swoich wynikach. Pamiętaj o tym, aby cały czas śledzić wszelkie nowości w swojej branży. Jeśli pojawi się coś nowego, to nie pozwól sobie odstawać od konkurencji i w miarę szybko stwórz artykuł nawiązujący do zmian/nowości w Twojej branży.

5. Statyczna treść na stronie głównej

Strona główna pełni rolę centralnego punktu przekazu do najlepszych stron w serwisie poprzez linki wewnętrzne. Jest to prawdopodobnie również miejsce, w którym ludzie najczęściej lądują, gdy szukają Twojej marki lub głównych produktów/usług.

Ważne jest, aby na stronie głównej znajdował się statyczny tekst, który mówi o Twojej marce i głównym temacie (tematach).

Staraj się utrzymywać sekcje spójnego tekstu na stronie głównej.

6. Duplikat treści

Zrób wyszukiwanie, aby sprawdzić, czy twoja treść istnieje w innym miejscu w sieci. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia copyscape.com. Jeśli Twoja strona wydaje się być skopiowana z innego źródła, jest to sygnał niskiej jakości dla wyszukiwarek i może spowodować obniżenie pozycji Twojej strony w rankingu. Podobnie, jeśli inne strony skopiowały Twoją treść, może to stanowić problem z punktu widzenia SEO.

Jeśli masz zduplikowaną treść w swojej witrynie, wyszukiwarka odfiltruje duplikaty. Tylko jedna strona będzie wyświetlana w wynikach dla odpowiednich zapytań – a strona, którą wybierze Google może nie być tą, którą chcesz uplasować. Jedną z opcji jest użycie „tagu kanonicznego”, aby poinformować wyszukiwarki, która wersja powinna być indeksowana.

Optymalizacja na stronie

Przejrzyj każdą podstronę, od strony głównej do strony produktu o wysokim priorytecie, zwracając uwagę na następujące kwestie:

1.Tag tytułu

SEO zawsze podkreślało tytuł strony w HTML jako ważny znacznik, który powinien zawierać odpowiednie słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować stronę.

Ogólnie rzecz biorąc, znaczniki tytułu powinny mieć około 9 słów (w zakresie od 6 do 12). Każde z słów powinno nawiązywać do tematyki strony.

Pamiętaj, że znacznik tytułu często staje się klikalnym tytułem, który wyszukiwarki widzą w wynikach wyszukiwania (choć Google zastrzega sobie prawo do wybrania innego tytułu dla Twojego wyniku). Zarówno tytuł, jak i tekst opisu mogą wpływać na kliknięcia w Twoją witrynę.

2. Tag opisu

Meta opis powinien również zawierać najważniejsze informacje i słowa kluczowe na samym początku. Jeśli wyszukiwarka zdecyduje się wyświetlić Twój tekst opisu, będzie on zawierał około 24 słów lub 160 znaków ze spacjami.

Google wskazuje, że nie uważa tego tagu za ważny czynnik rankingowy. Osobiście uważam, że wszystko, co pojawia się na stronie Google SERP jest ważne. Z pewnością pomaga nam uzyskać kliknięcia. Pamiętaj, że Google zastrzega sobie prawo do zastąpienia Twojego tekstu opisu meta snippetem wyszukiwania wygenerowanym przez Google, który jest zwykle pobierany z treści strony. Snippet wyszukiwania pojawia się zamiast Twojego meta opisu, gdy Google uzna, że snippet tekstu jest bardziej odpowiedni dla danego wyszukiwania. Dzieje się tak często, gdy Twój opis nie zawiera słowa kluczowego zapytania.

3. Znaczniki nagłówków

Nagłówki pozwalają czytelnikowi zobaczyć główne sekcje i punkty strony. Dają wizualne wskazówki, jak zorganizowana jest treść strony. Sygnalizują również wyszukiwarkom i czytelnikom, jakie tematy są poruszane na stronie.

Jako punkt techniczny, upewnij się, że pierwszy tag nagłówka na stronie to <h1>.

Według Google możesz mieć więcej niż jeden <h1> na stronie, choć zalecamy tylko jeden w większości przypadków. I pamiętaj, aby nie używać znaczników nagłówków do kontroli rozmiaru czcionki, ponieważ może to zmylić wyszukiwarki. Zamiast tego używaj CSS do kontroli stylu, a nagłówków do opisywania organizacji treści.

4.Optymalizacja obrazów

Obrazki znacznie wzbogacają strony. Treść potrzebuje elementów wizualnych, aby rozbić tekst i utrzymać zainteresowanie czytelnika. Obrazy zapewniają również dodatkowe możliwości rankingowe poprzez wyszukiwanie obrazów i mieszane wyniki wyszukiwania w sieci.

Obrazki mogą spowalniać czas ładowania strony. Aby zmniejszyć rozmiar pliku i zwiększyć szybkość ładowania, zmień rozmiar plików do rozmiaru wyświetlania, zamiast wgrywać oryginalny plik i zmniejszać go w przeglądarce. Zamieszczaj również atrybuty width i height w znacznikach obrazów. Nazwy plików powinny opisywać obraz i zawierać słowo kluczowe, gdy jest to możliwe. Możesz również zoptymalizować podpis i tekst otaczający obraz, aby wzmocnić to, o czym jest obraz.

5. Social Meta Tags

Znaczniki społecznościowe, lub meta tagi społecznościowe, odnoszą się do kodu używanego do wzbogacania treści w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn i Pinterest. Zawartość tych znaczników dyktuje, jaki obraz i tekst pojawi się, gdy ktoś opublikuje link do Twojej treści w sieci społecznościowej. Chociaż nie jest to link dla SEO, uważa się, że wzmianki społecznościowe o twoich stronach przynajmniej tymczasowo pomagają w rankingach.

Określając znaczniki społecznościowe w swoim HTML, możesz mieć pewność, że wyglądasz właściwie w mediach społecznościowych. Znaczniki Facebook Open Graph, Twitter Card markup i Pinterest Rich Pins to główne znaczniki społecznościowe.

6. Optymalizacja adresu URL

Dawno temu adresy URL były mocno wypchane słowami kluczowymi, ale uważa się, że obecnie mają one minimalny wpływ na rankingi. Mimo to, opisowy adres URL może z pewnością pomóc w uzyskaniu większego ruchu na stronie. W adresach URL strony używaj myślników zamiast podkreślników. Podkreślniki są znakami alfa i nie oddzielają słów. Myślniki są separatorami słów, ale nie powinny pojawiać się zbyt wiele razy, bo może to wyglądać spamersko.

7. HTTPS

Posiadanie bezpiecznej strony (HTTPS) było drobnym sygnałem rankingowym w Google przez lata, a teraz jako część czynnika rankingowego doświadczenia strony, HTTPS nie jest już opcjonalne. Jeśli Twoja strona jest niezabezpieczona (HTTP), użytkownicy prawdopodobnie zobaczą ostrzeżenie w swojej przeglądarce za każdym razem, gdy spróbują odwiedzić Twoją stronę.

Rozważ również przeniesienie swojej strony w przyszłość za pomocą protokołu HTTP/3. Ten protokół pozwala na lepszą optymalizację stron pod kątem wydajności. Choć technicznie wciąż jest w statusie „draft”, większość przeglądarek i sieci treści już go obsługuje.

8. Konfiguracja i utrzymanie serwera

Regularnie sprawdzaj swój serwer w poszukiwaniu błędów 404, nieprawidłowych przekierowań 301 i innych. Wiele raportów diagnostycznych w Google Search Console również wskazuje na błędy, które należy naprawić. Konfiguracja serwera ma również wpływ na szybkość działania strony. Uruchom narzędzie Google PageSpeed Insights i zwróć uwagę na zalecane przez nie poprawki. Konserwacja serwera, a w szczególności konserwacja wtyczek, jest ważna na wielu poziomach. Na przykład, mogłeś doświadczyć ataku złośliwego oprogramowania. W takich przypadkach haker mógł wykorzystać słabość systemu i zainstalować w Twoim kodzie ukryte linki lub przekierowania do innych stron bez Twojej wiedzy. Takie ataki zaszkodzą Twoim wysiłkom SEO, zatruwając Twoje treści i potencjalnie szkodząc osobom odwiedzającym Twoją witrynę.

Optymalizacja ogólnodostępna

Wytyczne Google dotyczące oceny jakości wyszukiwania wprowadziły do społeczności SEO termin E-A-T. Skrócony sposób odniesienia się do ekspertyzy, autorytatywności i wiarygodności jako głównych wskaźników jakości strony, E-A-T jest obecnie filarem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Strona internetowa jako całość powinna sygnalizować fachowość, autorytet i zaufanie, jednocześnie przekazując znaczenie tematu i optymalizując dostępność dla wyszukiwarek. Podczas gdy podstawowa strategia treści jest ważnym elementem tego procesu, następujące elementy pomagają wspierać E-A-T.

1. Informacje kontaktowe

Wyraźnym sygnałem E-A-T jest posiadanie informacji kontaktowych firmy, takich jak numer telefonu i adres fizyczny, wyraźnie widoczne na stronie. Wyszukiwarki oczekują, że godna zaufania strona zapewni to użytkownikom.

2. Nawigacja tekstowa

Sprawdź, czy istnieje nawigacja tekstowa w Twojej witrynie. Upewnij się, że masz nawigację tekstową przynajmniej na dole strony, jeśli nie ma żadnych indeksowanych linków nawigacyjnych w górnym menu. Jest to kwestia dostępności dla wyszukiwarek.

3.Sitemapy

Twoja strona powinna posiadać mapę strony w formacie HTML (zobacz informacje o mapie strony Google). Każda strona powinna zawierać link do tej mapy.

Powinieneś również posiadać mapę strony XML, którą wysyłasz do wyszukiwarek. Jeśli masz już sitemapy, sprawdzaj i aktualizuj je regularnie, aby upewnić się, że zawierają strony, które są aktualnie aktywne w Twoim serwisie.

4. Plik robots.txt

Plik robots.txt mówi botom wyszukiwarki, czego nie należy indeksować. Ważne jest, aby ten plik istniał, nawet jeśli jest pusty. Upewnij się również, że plik nie wyklucza przypadkowo ważnych plików, katalogów lub całej witryny.

Jednym z ważnych elementów w tym pliku jest lokalizator dla Twojego pliku XML sitemap. Zachęcamy do posiadania sensownego pliku robots.txt.

5. Strategia linkowania

Pamiętaj o wyważonej strukturze linkowania. Mowa tu zarówno o linkowaniu wewnętrznym, jak zewnętrznym. Twoje linki przychodzące i wychodzące powinny być częścią organicznej, naturalnej strategii zgodnej z wytycznymi wyszukiwarek. Regularnie monitoruj swój profil linków. Upewnij się, że Twoja strategia SEO jest zgodna z Wytycznymi dla Webmasterów Google i Wytycznymi dla Webmasterów Bing. Jeśli kiedykolwiek będziesz miał wątpliwości co do którejś ze swoich taktyk, możesz również odnieść się do tego, co Google zaleca dla SEO.

6. Analiza internetowa

Nie ma wątpliwości – takie dane są Ci potrzebne. Dzięki analizie dowiesz się pod jakie słowa kluczowe generujące ruch powinieneś zoptymalizować swoją stronę. Monitor rankingów jest również przydatny do śledzenia zmian SEO w różnych wyszukiwarkach.

7. Konta narzędzi dla webmasterów

Narzędzia dla webmasterów o różnych nazwach w Google i Bing dają właścicielom stron wgląd w to, jak wyszukiwarki postrzegają ich strony. Te darmowe narzędzia zbierają dane i dostarczają istotnych raportów na temat takich kwestii jak zapytania z wyszukiwarki, które sprowadzają ruch na Twoją stronę, błędy indeksowania, które musisz naprawić oraz powiadomienia o karach.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, skonfiguruj Google Search Console dla swojej witryny.

Zainstaluj także Google Analytics.

8. Aktualizacje algorytmów

Jeśli Twoja witryna działa w Google Analytics, użyj narzędzia Panguin, aby sprawdzić poziom ruchu w stosunku do znanych aktualizacji algorytmów. Jeśli widzisz duże spadki lub wzrosty w ruchu, które zbiegają się ze znanymi aktualizacjami algorytmu, lub otrzymujesz powiadomienie o ręcznym działaniu od Google, możesz być dotknięty karą.

Narzędzia SEO

Korzystaj z narzędzi SEO

Nie da się skutecznie analizować konkurencji bez narzędzi. Oto lista narzędzi SEO, które mogą pomóc Ci wykonać wiele różnych funkcji podczas zbierania informacji o konkurencji:

– Ahrefs

-Semrush

-Majestic

Dzięki tym narzędziom w szybkim czasie prześledzisz konkurencję i określisz ich strategię linkowania. W szczególności polecam ahrefs.com/pl/backlink-checker gdzie za darmo możesz sprawdzić do 100 najważniejszych linków konkurencji.

Badania konkurencji wzmacniają każdy projekt marketingowy, i w przypadku optymalizacji pod kątem wyszukiwarek nie można się bez nich obejść.

Strony, które są najbardziej odpowiednie, godne zaufania i wysokiej jakości dla danego zapytania i postrzeganej intencji użytkownika, zajmują najwyższe pozycje w rankingu. Jaki jest więc lepszy sposób, aby dowiedzieć się, czego chcą wyszukiwarki, niż przyjrzenie się konkurencji?

Struktura witryny

Może się okazać, że cała Twoja duża konkurencja zainwestowała w strukturę swojej strony. Sprawdź, jak wygląda ich nawigacja i treść, szukając tego, czego może brakować na twojej stronie i przemyśl co możesz zrobić, aby Twoja strona stała się jeszcze lepsza.

Przemyśl swoje słowa kluczowe

Jeśli istnieją pewne słowa kluczowe, które są zdominowane przez duże strony internetowe (z dużymi budżetami) w wynikach wyszukiwania, to musisz wiedzieć, że przynajmniej na początku będzie Ci ciężko tam się przebić. Musisz wybrać inną strategię doboru głównych słów kluczowych. Postaw na wiele niszowych fraz na które będziesz potrafił przebić się.

Słowa kluczowe o długim ogonie mogą faktycznie napędzać duży ruch.

Jeśli prowadzisz sklep, możesz dodać artykuły wspierające, które są skierowane na frazy kluczowe o długim ogonie. Będzie to miało podwójną korzyść SEO, zwiększając swoją trafność dla głównego słowa kluczowego i potencjalnie dla niektórych fraz z długiego ogna, które przyniosą nowy ruch do Twojej witryny.

Ulepszaj swoje strony internetowe

Aby być najmniej niedoskonałym w porównaniu z konkurencją, musisz przeanalizować strony internetowe konkurencji, a następnie upewnić się, że Twoja strona nie jest od nich gorsza lub je przewyższa. Cały czas polepszaj swoją witrynę, dodając do niej nową treść i zdobywając linki wysokiej jakości.

Sposoby linkowania

Aby zdobyć wysokie miejsca w wyszukiwarkach musisz przemyśleć swoją strategię linkowania. Podstawą jest to, żebyś postawił na jakość linków, a nie ich ilość. Aby rozpocząć linkowanie, sprawdź linki swojej konkurencji i przemyśl, gdzie możesz dodać swój wpis. Zrób przegląd branżowych blogów, for internetowych. Na pewno znajdziesz kilka witryn, gdzie będziesz mógł zostawić linka do swojego serwisu. Unikaj linkowania ze słabych, zaspamowanych miejsc. Obecnie dla google ilość linków przestała być ważna, i przelinkowanie swojej strony może jej wręcz zaszkodzić.

Gdzie jeszcze znaleźć mocne linki?

Silne linki powinny pochodzić ze stron, które mają wysoki wskaźnik zaufania dla google. Znalezienie ich nie będzie prostą sprawą. Możesz skorzystać z opcji dodawania linków w prywatnych portalach tematycznych/ogólnotematycznych, które są proponowane w sklepach SEO.

Wizytówki NAP

Tego typu wizytówki są kolejną znaną metodą na pozyskiwanie linków. Skrót tej nazwy wziął się z języka angielskiego i oznacza – Name, Adress, Phone. Dodając stronę do wizytówki NAP zamieszczasz tam podstawowe dane o swojej firmie, oraz krótki opis działalności. Obecnie to jedna z podstawowych metod linkowania, która daje niezłe wyniki.

Katalogi stron

Katalogi stron są nadal jedną z ważnych części strategii link buildingowej. Około 10 lat temu, większość początkujących SEO-wców rozpoczynało od katalogowania. Można było w krótkim czasie zrobić listę darmowych katalogów. Obecnie ciężko jest znaleźć darmowe,a zarazem wartościowe katalogi. Większość z nich jest płatna. Ceny nie są jednak na tyle wysokie, aby rezygnować z tej metody link buildingu.

Linki edu, gov

Takie linki od zawsze były cenione przez google. Są to linki z domen rządowych i edukacyjnych. Sporządzenie listy takich domen jest trudnym zadaniem, ale jeśli spędzisz określony czas możesz to wykonać. Takie linki sprawią, że Twoja strona www zyska większe zaufanie dla google.

Własne zaplecze

Budowa własnego zaplecza długoterminowo powinna przynieść Ci korzyści. Ważną kwestią jest jednak jaki jest Twój budżet przeznaczony na SEO i przede wszystkim czas jaki możesz na to poświęcić. Stworzenie silnego zaplecza, które realnie pomoże Ci uzyskać wyższe pozycje w google zajmie Ci co najmniej rok. Aby stworzyć takie strony musisz napisać do nich unikalne artykuły, a także zdobyć linki wysokiej jakości. Jest to zajęcie bardzo czasochłonne. Co więcej, ciężko Ci będzie określić liczbę domen zapleczowych, które musisz stworzyć, aby awansować na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Na prostsze frazy lokalne pomóc Ci może już około 20-30 silnych stron zapleczowych. Na cięższe frazy cięzko jest określić ile domen byłoby potrzebnych.