Optymalizacja plików PDF pod SEO

27 grudnia, 2022 Autor pawel 0

Optymalizacja plików PDF pod SEO

Google po raz pierwszy zaczął indeksować pliki PDF w 2001 roku. Format ten jest powszechnie stosowany w środowiskach rządowych, akademickich i biznesowych. Pliki PDF są świetne pod względem kompatybilności i spójności. Działają na prawie każdym urządzeniu i zawsze zachowują ten sam wygląd wizualny. Jeśli jednak tworzysz nową treść powinieneś rozważyć użycie stron internetowych zamiast PDF-ów.

Z tego artykułu dowiesz się:

-Jak Google traktuje pliki PDF?

-Dlaczego PDFy nie są dobre dla SEO?

-Jak zoptymalizować PDFy?

-Jak śledzić wyświetlenia PDF?

Jak Google traktuje pliki PDF?

Pliki PDF są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google z tagiem PDF. Pliki PDF są konwertowane i indeksowane jako HTML. W przypadku plików PDF zawierających obrazy tekstu, Google używa technologii optycznego rozpoznawania znaków (OCR) do konwersji obrazu na tekst. Obrazy w plikach PDF są również indeksowane w wynikach wyszukiwania obrazów. Google wybiera strony zamiast plików PDF, jeśli są one zduplikowane. Jeśli masz strony i PDF-y z tą samą treścią, Google ma tendencję do preferowania wersji strony z treścią jako wiodącej w klastrze duplikatów.

Dlaczego PDFy nie są dobre dla SEO?

Mimo że Google indeksuje i od czasu do czasu szereguje pliki PDF, format ten ma kilka wad w porównaniu ze stronami internetowymi:

-Nie jest przyjazny dla urządzeń mobilnych. Pliki PDF są tworzone tak, aby miały spójny wygląd na wszystkich urządzeniach. Oznacza to, że nie ma czegoś takiego jak PDF przyjazny dla urządzeń mobilnych.

-Brak nawigacji. Większość plików PDF nie zawiera elementów nawigacyjnych, co utrudnia ludziom odkrywanie innych treści.

-Brak niektórych atrybutów SEO. Pliki PDF posiadają odpowiedniki wielu elementów SEO, ale brakuje też wielu elementów takich jak indywidualne atrybuty linków jak nofollow, UGC, czy sponsorowane.

-Mogą nie być indeksowane. Ponieważ PDFy rzadko się zmieniają, są rzadziej indeksowane niż strony, które są częściej aktualizowane.

-Śledzenie jest trudniejsze. Większość popularnych trackerów uruchamia JavaScript na stronie internetowej i nie działa w plikach PDF.

Jak zoptymalizować PDF

Omówmy kilka sposobów optymalizacji PDF pod kątem SEO:

-Napisz dobrą treść

-Dodaj zoptymalizowany tytuł

-Dodaj zoptymalizowany opis

-Użyj odpowiedniej nazwy pliku

-Dołącz atrybuty alt obrazu

-Używaj nagłówków

-Zamieść linki

1. Pisz dobrą treść

Misją firmy Google jest porządkowanie informacji. Nawet jeśli nie jest to strona internetowa, dobra treść jest zawsze dobrą treścią. Widziałem wiele świetnych treści w PDF-ach, takich jak dokumentacja techniczna itp. Niektóre z najlepszych informacji w sieci są pochowane w PDF-ach.

2. Dodaj zoptymalizowany tytuł

Tak jak strony internetowe mają tagi tytułowe, tak PDF-y mają tytuły. Zauważ, że wiele wyszukiwarek używa tytułu do opisania dokumentu w swoich wynikach wyszukiwania. Jeśli PDF nie ma tytułu, nazwa pliku pojawia się w SERP zamiast niego.

Oto jak edytować tytuł PDF w Adobe Acrobat Pro:

Kliknij Plik > Właściwości

Edytuj pole Tytuł

3. Dodaj zoptymalizowany opis

Podobnie jak w przypadku opisów meta dla stron internetowych, nie jest to czynnik rankingowy, ale daje Ci możliwość kontrolowania tekstu, który pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Kliknij Plik > Właściwości

Kliknij Dodatkowe Metadane

Edytuj opis

4. Użyj odpowiedniej nazwy pliku

Nazwa pliku PDF będzie częścią adresu URL. Będzie to miało wpływ na adres URL wyświetlany w wynikach wyszukiwania i jest małym czynnikiem rankingowym.

5. Dołącz atrybuty alt obrazu

Aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć zawartość twoich obrazów, możesz dodać tekst alt do obrazów w twoim PDF.

Kliknij ikonę Tagi w lewym pasku bocznym

Znajdź obraz, w którym chcesz dodać tekst alt w hierarchii dokumentu

Kliknij prawym przyciskiem myszy na obrazie

Kliknij Właściwości

Dodaj odpowiedni tekst alt do pola

6. Używaj nagłówków

Tak jak w przypadku znaczników nagłówków (H1-H6) na stronach internetowych, możesz określić, że niektóre teksty w PDF są nagłówkami.

Kliknij ikonę Tagi w lewym pasku bocznym

Znajdź tekst, który chcesz edytować w hierarchii dokumentu

Kliknij prawym przyciskiem myszy znacznik

Kliknij Właściwości

Wybierz odpowiedni poziom nagłówka z listy rozwijanej

7. Dołącz linki

Linki wewnętrzne i zewnętrzne również mają wpływ na ranking. Linki przekazują PageRank i ich anchor text dodaje kontekst. Niektóre PDFy otrzymują wiele linków.