Jak zbudować zaplecze pozycjonerskie?

12 kwietnia, 2025 Autor pawel 0

Chcąc osiągnąć wysoką pozycję w Google na konkurencyjne frazy nie unikniesz tematu budowy zaplecza pozycjonerskiego. Często po pewnym czasie wydaje Ci się, że doszedłeś już do ściany w kwestii SEO, ponieważ Twoje strona jest zoptymalizowana, posiada wiele tematycznych artykułów i dużą liczbę linków. Mimo to efekty wciąż Cię nie zadowalają i nie masz już za bardzo pomysłu na to, co zrobić, aby zwiększyć ruch na stronie. Zbudowanie własnego zaplecza to ważny punkt kampanii SEO. Jednym z najważniejszych czynników off-site wpływających na rankingi w wyszukiwarkach są linki przychodzące. Zaplecze pozycjonerskie jest świetnym pomysłem na zdobycie takich linków. Warunkiem jest oczywiście stworzenie silnego zaplecza, które ma rozbudowany content i jest podlinkowane.

Czym jest zaplecze SEO?

Zapleczem pozycjonerskim nazywamy prywatne strony danego użytkownika, na których umieszcza link/reklamuje swoją stronę docelową. Istnieje możliwość stworzenie małego zaplecza, w postaci zaledwie kilku stron, jak i budowa poważniejszego zaplecza na kilkanaście-kilkadziesiąt stron.

Jak rozpocząć budowę stron zapleczowych?

Istnieją dwie możliwości. Możesz postawić strony zapleczowe na darmowych platformach blogowych takich jak wordpress.com, blogspot.com, lub zainwestować pieniądze w hosting i kupno własnych domen. Osobiście uważam, że najlepszym pomysłem jest skorzystanie z obydwu opcji. Część zaplecza możesz postawić na platformach blogowych, a oprócz tego zakupić kilka-kilkanaście domen na których postawisz tematyczne zaplecze.

Czym kierować się kupując domeny pod zaplecze?

Możesz zakupić domeny z historią, które są już podlinkowane. Na tych stronach możesz znaleźć niezłe domeny z historią:

expireddomains.net

aftermarket.pl/wygasajace

Przeanalizuj wiek domeny, wskaźniki trust SEO, linki domen które są do przechwycenia. Jeśli poświęcisz trochę czasu możesz znaleźć wiele domen, które są już podlinkowane. Możesz też pójść inną drogą i zarejestrować domeny bez historii na których stworzysz własne zaplecze. Plusem tej drogi jest to, że sam ustalasz adres domeny, którą kupisz. Jeśli przykładowo działasz w branży budowlanej możesz zarejestrować domeny z nazwą nawiązującą do tematyki, którą zajmujesz się. Minusem jest to, że musisz rozpocząć link building całkowicie od zera.

Jak powinno wyglądać zaplecze pozycjonerskie?

Jeśli chcesz, aby Twoje zaplecze było efektywne musisz poświęcić mu wiele czasu. Po pierwsze na każdej stronie zapleczowej musi znaleźć się co najmniej kilka tematycznych artykułów. Jeśli nie przepadasz za pisaniem artykułów możesz mieć poważny problem z budową zaplecza. Mimo wszystko warto przełamać się ponieważ po pewnym czasie sam zobaczysz efekty Twojej pracy. Oprócz zadbania o treść strony zapleczowej musisz zadbać o jej podlinkowanie i aspekt techniczny. Zaplecze postawione na unikalnych adresach IP będzie miało znacznie większą wartość od zaplecza zbudowanego na dzielonym IP. Warto więc najpierw rozejrzeć się nad hostingiem SEO mającym w ofercie unikalne adresy IP.

Oto typologie linkowania w zapleczu SEO:

-zaplecza o strukturze gwiazdy – wszystkie strony zapleczowe linkują bezpośrednio do pozycjonowanego serwisu. Jest to najbardziej przejrzysty układ.

-zaplecze o strukturze koła– nie tylko strona główna jest linkowana z zaplecza. Każdy z serwisów zapleczowych linkuje do innej strony zapleczowej. Przez wielu specjalistów SEO, ten układ jest polecany.

-zaplecze o strukturze piramidy – czubkiem piramidy jest serwis główny, ale podstawa stale rozszerza się i jest uzupełniana o kolejne linkujące do siebie zaplecza. Do zalet takiej struktury można zaliczyć utrudnione znalezienie bezpośrednich połączeń między stroną główną, a stronami zapleczowymi. Minusem jest to, że moc takich linków może być nieco mniejsza ze względu na dużą ilość szczebli piramidy.

Kiedy zobaczysz działanie stron zapleczowych?

SEO jest procesem czasochłonnym i długoterminowym. Aby w pełni zobaczyć efekty linków zapleczowych będziesz potrzebował prawdopodobnie około roku. Jednak warto poświęcić czas po godzinach pracy nad budową zaplecza SEO, ponieważ jest to jeden z najpewniejszych sposobów pozycjonowania stron. Jeżeli będziesz trzymał się wskazówek dotyczących budowania zaplecza, to ono po kilku-kilkunastu miesiącach nabierze mocy pozycjonerskiej i znacznie polepszy wskaźniki Twojej strony głównej w oczach wyszukiwarek. Nie zapominaj, że w kwestii SEO bardzo ważna jest cierpliwość. Budowanie marki swojego produktu jest procesem długoterminowym. Stworzenie jakościowego zaplecza SEO również jest procesem, który potrwa trochę czasu.