Jak działa SEO?

13 lutego, 2022 Autor pawel 0

Jak działa SEO?

Wyszukiwarki takie jak Google i Bing używają botów do zbierania informacji o wszystkich treściach, które mogą znaleźć w Internecie. Bot zaczyna od serwisu głównego i podąża za linkami wewnętrznymi do stron w obrębie tej strony, jak również za linkami zewnętrznymi do innych witryn. Zawartość tych stron oraz kontekst linków, za którymi podążają, pomagają wyszukiwarce zrozumieć, o czym jest każda strona i jak jest semantycznie połączona z innymi stronami w ogromnej bazie danych wyszukiwarki, zwanej indeksem.

Kiedy użytkownik wpisuje lub wypowiada zapytanie w polu wyszukiwania, wyszukiwarka używa złożonych algorytmów, aby wyciągnąć to, co uważa za najbardziej dokładną i użyteczną listę wyników dla tego zapytania. Te organiczne wyniki mogą zawierać strony internetowe pełne tekstu, artykuły informacyjne, obrazy, filmy, listy firm lokalnych i inne bardziej niszowe rodzaje treści.

Na algorytmy wyszukiwarek składa się wiele czynników, które cały czas ewoluują, aby nadążyć za zmieniającymi się zachowaniami użytkowników i postępem w dziedzinie uczenia maszynowego.

Specjaliści SEO wykorzystują swoje zrozumienie tych czynników rankingowych do opracowania i wdrożenia strategii marketingu wyszukiwania, które obejmują równowagę najlepszych praktyk on-page, off-page i technicznych. Jeśli jesteś właścicielem serwisu internetowego i masz nadzieję na zdobycie i utrzymanie wysokich pozycji w rankingach SERP, a co za tym idzie, dużej ilości ruchu, powinieneś zastosować strategię, która stawia na pierwszym miejscu doświadczenie użytkownika, stosuje niemanipulacyjne taktyki rankingowe i ewoluuje wraz ze zmieniającymi się zachowaniami wyszukiwarek i użytkowników.

W idealnym świecie osiągnąłbyś najwyższe pozycje w rankingu i pozostałbyś tam. Ale rzeczywistość jest taka, że wyniki wyszukiwania zawsze się zmieniają co jakiś czas. A to oznacza, że rankingi ulegają wahaniom.

Innymi słowy, musisz ciężko pracować, aby utrzymać najlepsze pozycje i spróbować dowiedzieć się, co się dzieje, gdy spadają.

Nie zawsze może być oczywiste, co się zmieniło, gdy tracisz pozycje. Może to w ogóle nie mieć nic wspólnego z Twoją stroną internetową. Jakie są więc niektóre z powodów spadku rankingów? Przyjrzyjmy się kilku kategoriom:

Zmiana konkurentów

Zmiana algorytmów

Zmieniają się oczekiwania odbiorców

Strony internetowe się zmieniają

1. Rozwijająca się konkurencja

Pisałem już w innych artykułach, że SEO zawsze powinno mieć na celu pokonanie konkurencji, a nie algorytmu. To niemożliwe, aby ktoś, kto nie jest dogłębnie zaznajomiony z algorytmem Google, rozgryzł go. Tak więc sposób myślenia o rankingach musi się zmienić z pokonywania algorytmu na pokonywanie konkurencji.

Biorąc pod uwagę, że prawdopodobnie istnieją setki nowych stron internetowych tworzonych każdego dnia, musisz wziąć pod uwagę te wchodzące do konkurencji. Niektóre z nich mogą być lepsze od Twojej. Również treści lub strony internetowe, które są nowe, mogą mieć dodatkową zaletę „świeżości”, jeśli chodzi o SEO.

Rozwiązanie: Analizuj swoją konkurencję w wynikach wyszukiwania i rób to lepiej od nich. Regularnie, co kilka tygodni sprawdzaj wyniki wyszukiwania i zastanów się jak działa konkurencja i jaką strategię SEO przyjmuje.

2. Zmieniające się algorytmy

W 2019 roku Google wprowadził ponad 3 600 ulepszeń do Search. I można bezpiecznie powiedzieć, że niektóre z tych zmian wstrząsnęły rankingami dla stron internetowych.

W jaki sposób zmienia się algorytm? W niektórych przypadkach Google rozszerza zmienne algorytmu. W innych przypadkach algorytm może zmienić wagę nadaną tym zmiennym. Na przykład, sygnał mobilny stał się silniejszy – lub coś innego.

Jednym z najlepszych sposobów na przetrwanie zmian algorytmu jest posiadanie strony internetowej z wysokiej jakości treścią.

Rozwiązanie: Czy pozostajesz na bieżąco ze zmianami w algorytmie? Czy kontynuujesz wprowadzanie sprawdzonych strategii SEO? Regularnie czytaj blogi tematyczne, zarówno polskie jak i zagraniczne. Dzięki temu nie ominą Cię żadne zmiany w algorytmie google. Postaraj się, aby Twoja strategia linkowania była jak najbardziej zbliżona do wytycznych google dla webmasterów. Regularnie sprawdzaj swoją stronę pod względem techniczny.

3. Zmieniające się oczekiwania

Przykłady obejmują:

Kiedy oczekiwania użytkownika zmieniają się wokół rodzaju treści, które chce skonsumować.

Kiedy intencje użytkownika zmieniają się wokół słów kluczowych.

Na przykład aktualne wydarzenie może wpłynąć na wyniki wyszukiwania. Weźmy na przykład pandemię. Stare słowa kluczowe nabierają nowego znaczenia w świetle bieżących wydarzeń.

Rozwiązanie: Śledź trendy wyszukiwania, aby lepiej zrozumieć, jak zmieniają się intencje użytkowników i jak oczekiwania ewoluują w czasie w przypadku Twojej grupy docelowej,

4. Strony internetowe zmieniają się

Google powiedział kiedyś w swoich wytycznych dotyczących oceny jakości wyszukiwania, że nieaktualizowane strony tracą na swojej wartości.

Takie „porzucone” strony nie osiągną swojego celu, ponieważ treść staje się nieaktualna lub funkcjonalność strony przestaje działać na nowych wersjach przeglądarek.

Pamiętaj o regularnym dodawaniu nowej treści na swoją stronę www, i odświeżaniu starszych artykułów. Staraj się być nie bieżąco ze wszystkimi ciekawostkami z Twojej branży.

W kolejnej częsci artykułu skupię się na technicznym aspekcie SEO.

Czym jest techniczne SEO?

Techniczne SEO polega na własciwej optymalizacji strony pod każdym katem.

Oto kilka podstawowych kwestii, nad którymi możesz popracować podczas wykonywania technicznego SEO:

Kod przyjazny dla botów google- usprawnij kod strony, tak aby wyszukiwarki mogły dotrzeć do ważnych treści na Twojej stronie w pierwszej kolejności.

Systemy zarządzania treścią: Wybierz system zarządzania treścią, który jest przygotowany do SEO. Skonfiguruj i monitoruj system CMS, aby móc zidentyfikować wszelkie problemy SEO, które są z nim związane.

Szybkość witryny / szybkość strony: Szybkość strony (jak szybko strona się ładuje) jest częścią algorytmu rankingowego Google i wpływa na doświadczenie użytkownika. Upewnij się, że Twoje strony spełniają wymagania, korzystając z narzędzia PageSpeed Insights.

Mobilna użyteczność: Aż 61% bezpłatnych wyszukiwań google pochodzi z urządzeń mobilnych. Upewnij się, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.

Robots.txt: Użyj pliku robots.txt, aby poinformować wyszukiwarki, które katalogi na stronie mogą i nie mogą być indeksowane. Boty sprawdzają ten plik w katalogu głównym Twojej strony przy każdej wizycie.

XML sitemaps: Powiadom wyszukiwarki o stronach, obrazach i wideo w Twojej witrynie za pomocą sitemapy XML.

Przekierowania 301: Unikaj stron błędów tak bardzo, jak to tylko możliwe, przekierowując stare adresy URL na nowe, bardziej odpowiednie adresy URL.

W pełni kwalifikowane adresy URL: Spraw, aby wewnętrzne linki były w pełni kwalifikowane i unikaj problemów z indeksowaniem, zaczynając od „https:” zamiast względnego adresu URL.

Znaczniki kanoniczne: Użyj elementu canonical, aby powiedzieć wyszukiwarkom, którą wersję adresu URL chcesz mieć w wynikach wyszukiwania. Jest to często wykorzystywane do rozwiązywania potencjalnych problemów z duplikatami treści.

Konserwacja serwera: Regularnie sprawdzaj i adresuj raporty diagnostyczne serwera, aby zająć się wszelkimi błędami, które mogą wystąpić. Upewnij się również, że wszelkie wtyczki są konsekwentnie aktualizowane, ze względów bezpieczeństwa.

Siloing: Ustrukturyzuj zawartość swojej strony internetowej, grupując powiązane ze sobą strony w hierarchiczne kategorie oparte na sposobie wyszukiwania przez ludzi. Ta technika znajduje się pomiędzy technicznym SEO a on-page SEO, ponieważ wykorzystuje oba rodzaje umiejętności.

On-page SEO to praktyka optymalizacji stron internetowych. Podwójnym celem jest zwiększenie szansy na pojawienie się strony w wynikach wyszukiwania oraz stworzenie lepszych warunków dla użytkowników odwiedzających witrynę.

Oto kilka kwestii związanych z wykonywaniem on-page SEO (nie jest to wyczerpująca lista):

Jakość treści: Twórz wysokiej jakości treści, które będą ciekawe dla odbiorcy. Kiedy zdecydujesz się na napisanie artykułu na dany temat, to postaraj się udzielić wyczerpujących odpowiedzi.

Długość treści i czytelność: Wiedza o tym, ile słów napisać i na jakim poziomie czytelności powinny być Twoje teksty jest kluczem do konkurowania.

Meta dane: Włóż wysiłek w tworzenie unikalnych meta tagów na stronę. Tytuł i opis mogą być pierwszymi rzeczami, które potencjalny odwiedzający widzi, patrząc na listę Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Podobnie, meta dane są jedną z pierwszych rzeczy, na jakie natrafia wyszukiwarka.

Optymalizacja słów kluczowych: Upewnij się, że prawidłowo integrujesz słowa kluczowe z treścią.

Heading tags: Twórz prawidłowo sformatowane tagi nagłówkowe. Znaczniki nagłówkowe w ramach artykułu różnicują podrozdziały na stronie internetowej. Pozwala to na łatwiejsze czytanie przez odwiedzających, a także sygnalizuje wyszukiwarkom, jakie tematy są poruszane na stronie.

Optymalizacja obrazów: Zoptymalizuj wszystkie elementy swoich stron internetowych, w tym obrazy, aby pomóc Ci uzyskać widoczność w pionach wyszukiwania, takich jak Google Images. Zwiększa to również widoczność w głównych wynikach wyszukiwania.

Dane strukturalne: Strukturyzuj informacje na swojej stronie, aby były bardziej strawne dla odwiedzających i wyszukiwarek. Obejmuje to takie rzeczy jak użycie tabel HTML, wypunktowanych list, uporządkowanych list, spisu treści.

Dobra strategia SEO skupia się zarówno na SEO on-page, jak i technicznym. Strona, która jest zbudowana od podstaw pod kątem SEO, zapewni, że wyszukiwarki będą mogły łatwo indeksować kolejne podstrony. Witryna, która publikuje wysokiej jakości, zoptymalizowane treści, tworzy dobre doświadczenie użytkownika, zdobywa silne linki lepiej radzi sobie w wynikach wyszukiwania.