Jak budować linki do strony- przewodnik dla początkujących

3 stycznia, 2023 Autor pawel 0

Jak budować linki do strony- przewodnik dla początkujących

Linki są ważną częścią pozycjonowania stron. Witryny z silnymi linkami są uznawane za zaufane i zazwyczaj mają wyższą pozycję w Google. Dzięki temu przewodnikowi dowiesz się w jaki sposób pozyskiwać linki, dzięki którym masz szanse na realne polepszenie twojej pozycji w wyszukiwarce.

Czym jest link building?

Link building to proces polegający na pozyskiwaniu od innych stron internetowych linków do Twojego serwisu. Jego celem jest zwiększenie autorytetu Twoich stron w oczach Google, dzięki czemu strony te zajmują wyższą pozycję w rankingu i przynoszą więcej ruchu.

Dlaczego link building jest ważny?

Według Andreya Lipattseva z Google, linki są jednym z trzech głównych czynników rankingowych dla Google. Jeśli chcesz, aby Twoje witryny zajęły wysokie miejsce w wyszukiwarce, prawie na pewno będziesz potrzebował linków. Google i inne wyszukiwarki patrzą na linki z innych stron jako „głosy”. Głosy te pomagają im określić, która strona na dany temat (z tysięcy podobnych) zasługuje na to, aby znaleźć się wyżej w wynikach. Jeśli strona konkurencji posiada wiele silnych linków, powinieneś mieć ich co najmniej tyle samo, aby móc pomyśleć o skutecznej rywalizacji. Jednak linki nie są jedynym czynnikiem, który Google wykorzystuje do tworzenia rankingu stron. Jeśli więc zbudujesz wiele linków do swojej strony, a ona nadal będzie miała niską pozycję, przyjrzyj się innym czynnikom rankingowym, które mogą uniemożliwić jej zdobycie wysokiej pozycji.

Jak budować linki?

Większość taktyk i strategii link buildingu mieści się w jednym z następujących aspektów:

1. Dodawanie linków

Jeśli możesz wejść na stronę, która nie należy do Ciebie i ręcznie umieścić tam swój link, to nazywamy to dodawaniem linków. Najczęstsze taktyki, które pasują do tej kategorii to:

-Zgłoszenia do katalogów biznesowych

-Dodanie wpisu w katalogu NAP

-Tworzenie profili społecznościowych

-Komentowanie blogów

-Publikowanie postów na forach

-Skorzystanie ze sklepu SEO i kupno płatnych linków

Każda z nich może być faktycznie dość korzystna dla Twojego biznesu online. Pozwól, że omówię to na kilku szybkich przykładach:

Katalogi biznesowe – Przejrzyj katalogi biznesowe do których możesz się dodać za darmo. Obecnie katalogowanie nie jest już tak popularne jak kiedyś, ponieważ większość katalogów stron jest płatnych. Nie warto jednak rezygnować z tej metody pozyskiwania linków, ponieważ linki z najmocniejszych katalogów mogą pomóc Twojej stronie znaleźć się na wysokich miejscach.

Fora internetowe– dodawanie linków na forach wciąż jest znaną i dosyć skuteczną metodą link buildingu. Znajdź fora dotyczące Twojej tematyki i staraj się tam regularnie zamieszczać posty z odnośnikiem do Twojej strony. Możesz dodać się także do innych for internetowych, ponieważ takie linki potrafią pomóc w SEO.

Tworzenie profili na portalach społecznościowych – linki z mediów społecznościowych w zdecydowanej większości posiadają atrybut nofollow, który Google traktuje tylko jako wskazówkę przy ustalaniu pozycji. Jednak warto tworzyć i aktualizować profile w social mediach, ponieważ dzięki nim możemy pozyskać dodatkowy ruch na naszą stronę. W badaniach zostało udowodnione, że ruch z mediów społecznościowych daje większy współczynnik konwersji. Ponadto ruch z social media podnosi wiarygodność Twojej strony w oczach wyszukiwarek, które zauważają że Twoja witryna jest atrakcyjna dla klientów, co z kolei przekłada się na wyższą pozycję w rankingu.

Komentarze na blogach– Komentarze na blogach w zdecydowanej większości także posiadają atrybut nofollow. Nie ma sensu iść na ilość i masowo zdobywać takich linków. Lepszym wyjściem jest przeszukanie swojej branży w poszukiwaniu blogów. Kiedy zrobisz taką listę spróbuj napisać wartościowy komentarz. Minusem tej metody jest to, że część Twoich wpisów zostanie usunięta przez właściciela bloga. Niektóre z nich jednak zostaną i dzięki temu zdobędziesz trochę silnych i tematycznych linków do swojej strony.

Publikowanie postów na forach– Linki z for nadal są wartościowym sposobem na zdobywanie linków. Podobnie jak w przypadku blogów, warto jest najpierw zrobić listę for tematycznych do których możesz dodać linka. Oprócz tego stwórz listę znanych for do których możesz dodać linka, którego nie usunie administrator lub skorzystaj z oferty sklepów SEO.

Co sprawia, że link jest dobry?

Nikt nie wie, jak dokładnie Google mierzy wartość każdego linku. Ale istnieją pewne ogólne koncepcje oceny linków, które społeczność SEO uważa za prawdziwe:

Autorytet

Trafność

Anchor text

Nofollow vs. follow

Umieszczenie

Miejsce docelowe

Sześć aspektów dobrego linku

1. Autorytet

Jak wspomniałem już wcześniej Google traktuje linki jako głosy mówiące, że dana strona zasługuje na wyższą pozycję na dane słowo kluczowe. Jednak wartość każdego linku jest inna. Link z ciekawego artykułu z silnej witryny będzie miał zdecydowanie większą wartość, aniżeli link z komentarza blogowego o tematyce innej niż Twoje strona. Google konsekwentnie zaprzecza, że w jego systemie istnieje jakaś metryka sitewide website authority. A jednak wielu SEOwców uważa, że koncepcja „autorytetu strony” ma zbyt wiele sensu, aby ją całkowicie zdyskredytować. W dawnych czasach Google udostępniało nawet pasek narzędziowy przeglądarki, który wyświetlał PageRank każdego odwiedzanego adresu URL. Jednak ten pasek narzędzi został wycofany ponad 10 lat temu. To dało dostawcom narzędzi SEO możliwość wypełnienia tej luki i opracowania własnych wskaźników autorytetu, takich jak trust rank.

2. Tematyczność

Wydaje się być oczywiste, że linki tematyczne przynoszą więcej korzyści. Naturalne linkowanie polega na zadaniu sobie pytania: „czy dodałbyś link do danej witryny, gdyby Google nie istniało?” Prawda jest taka, że pominąłbyś wiele miejsc do których obecnie się dodajesz. Linkowałbyś głównie z innych stron tematycznych i portali społecznościowych, oraz tworzył strony zapleczowe.

3. Anchor text

Na wypadek gdybyś nie znał jeszcze tego terminu, „anchor text” to jest to klikalny fragment tekstu, który odsyła do innej strony. W wielu przypadkach zwięźle opisuje on, o czym jest linkowana strona. Nie jest więc niespodzianką, że Google używa słów anchor text, aby lepiej zrozumieć, o czym jest strona, do której kieruje link i na jakie słowa kluczowe zasługuje w rankingu.

Jak więc wykorzystać anchor text podczas budowania linków?

Im bardziej starasz się kontrolować, w jaki sposób różne strony zamieszczają linki do Ciebie oraz wpychać wszystkie słowa kluczowe w anchor text swoich linków zwrotnych, tym większa szansa, że Google będzie podejrzewać manipulację i ukara Cię za to. Staraj się używać wielu różnych anchor tekstów powiązanych z Twoimi słowami kluczowymi.

4. Nofollow vs. follow

„Nofollow” to atrybut linku, który mówi Google, że strona linkująca nie przekazuje Page Rank do Twojej strony. Historycznie, Google nie liczył głosów z „linków nofollow”. Następnie w 2019 roku przeszedł na model podpowiedzi, co oznacza, że niektóre takie linki mogą teraz wpływać na rankingi wyszukiwania. Wprowadził również dwa nowe atrybuty linków:

rel=”UGC” powinien być stosowany do linków generowanych przez użytkowników, np. komentarzy na blogach i postów na forach.

rel=”sponsorowany” powinien być stosowany, gdy link jest częścią reklamy, sponsoringu lub innej umowy o wynagrodzenie.

Co do zasady, chcesz zdobywać linki dofollow (czyli takie, które nie posiadają żadnego z wymienionych atrybutów), ponieważ to właśnie one mają oddawać najsilniejsze głosy. Jeśli jednak widzisz możliwość zdobycia linku nofollow z odpowiedniej strony o wysokim autorytecie, powinieneś bezwzględnie z niej skorzystać. Dobrym przykładem jest Wikipedia oraz media społecznościowe, gdzie wszystkie linki wychodzące są nofollow. Zdobycie linku z Wikipedii jest niesamowicie trudne, dlatego wielu w świecie SEO jest przekonanych, że te linki są dość wartościowe w oczach Google.

5. Umieszczenie

Patent Google mówi o tym, jak prawdopodobieństwo kliknięcia w link może wpływać na to, jak duży autorytet przenosi. A umieszczenie linku na stronie jest jedną z niewielu rzeczy, które mogą wpłynąć na jego CTR. Załóżmy, że mamy stronę internetową, która składa się z trzech bloków: treści, paska bocznego i stopki. Z reguły linki w treści otrzymają więcej kliknięć, ponieważ blok treści otrzymuje najwięcej uwagi od odwiedzających. Kolejną kwestią, która może wpłynąć na CTR linku jest to, jak wysoko na stronie się pojawia. Czytelnicy są bardziej skłonni do klikania linków na samym początku artykułu niż tych na jego końcu.

6. Miejsce docelowe

Budując linki do swojej strony, istnieją trzy miejsca docelowe, do których możesz je skierować:

-Twoja strona główna

-Twoje aktywa, które można linkować

-Rzeczywiste podstrony, które musisz dobrze uplasować w Google

Dość często podstrony na które chcesz znaleźć się najwyżej są również najtrudniejsze do uzyskania linków. To dlatego, że ludzie generalnie wolą linkować do stron informacyjnych, gdzie ich publiczność może uzyskać wartość za darmo, niż do stron komercyjnych. Wszyscy specjaliści SEO zgadzają się, że powinieneś wykorzystać moc linkowania wewnętrznego, aby pomóc niektórym swoim podstronom w lepszym rankingu.

Podsumowując, budowa linków na swoją stronę www jest procesem długoterminowym i wymagającym wiele wysiłku. Jeśli jednak rywalizujesz na frazy kluczowe, które mają konkurencję, musisz naprawdę mocno przyłożyć się do tej kwestii. Nawet najlepsza treść na stronie może nie zadziałać, jeśli nie będzie miała odpowiedniego wsparcia w postaci wielu linków z mocnych domen. Pozycjonowanie jest połączeniem kilku ważnych czynników, a link building jest jednym z nich.