Ile czasu trwa pozycjonowanie strony?

15 stycznia, 2023 Autor pawel 0

Pozycjonowanie stron to działania, które mają na celu umieszczenie Twojej strony na wysokiej pozycji na najbardziej interesujące Cię słowa kluczowe. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie, ile czasu zajmuje pozycjonowanie.

Jak osiągnąć sukces w pozycjonowaniu?

Kiedy przychodzi do układania strategii SEO, powszechne jest łączenie celów kampanii i KPI.

Rozłóżmy to na czynniki pierwsze.

Cele = Wynik końcowy, który chcesz osiągnąć

KPI = Metryki, które pokazują postępy w realizacji celów.

Oba te wskaźniki są ważnymi miarami sukcesu i, ostatecznie, rezultatów Twoich wysiłków. Często w rzeczywistości te cele i KPI wyglądają tak, jak poniżej:

Cele = Osiągnięcie wzrostu przychodów o ustaloną kwotę w okresie 12 miesięcy.

KPI = Wzrost ruchu organicznego, widoczności, wyświetleń lub rankingów.

Wyznaczanie celów polega na wprowadzeniu mierzalnych, ale realistycznych celów. Aby odpowiedzieć na to pytanie, skupimy się na długości czasu, jaki zazwyczaj zajmuje zobaczenie rezultatów w zakresie podstawowych KPI, rozumiejąc, że cele są zazwyczaj bardziej unikalne dla danego biznesu i zmieniają się znacząco w zależności od kilku czynników. SEO powinno przynieść rezultaty w okresie od 6 do 12 miesięcy. Przez wyniki rozumiemy wymierny wzrost ruchu i związanych z nim leadów lub konwersji. Nie musi to oznaczać, że osiągniesz swój cel do tego momentu, ale każda firma, która inwestuje w SEO powinna oczekiwać, że będzie w stanie zobaczyć postęp w tym okresie. Niemożliwe jest podanie liczby, która odnosi się do wszystkich stron internetowych, ale dobierając daną strategię będziesz w stanie określić ile czasu zajmie Ci uzyskanie znaczących wyników. Google (i inne wyszukiwarki) chcą pokazywać najlepsze wyniki dla danego zapytania, a zasłużenie na pozycję w rankingu wymaga czasu. Musisz zapracować na najwyższą widoczność w wyszukiwarce. Jednak przy odpowiedniej strategii, 6 do 12 miesięcy to wystarczająco długi okres, aby móc zobaczyć wpływ wysiłków SEO i uzasadnić ciągłe inwestycje w rozwój.

Aby pomóc Ci lepiej zrozumieć, jak długo trzeba czekać na sukces w SEO, przyjrzyjmy się czynnikom, które o tym decydują.

1. Historia twojej strony internetowej

To, czy pracujesz nad nową domeną, czy nie, jest jednym z kluczowych czynników, które wpływają na czas potrzebny na zobaczenie wyników pozycjonowania. Nowa domena prawie zawsze będzie potrzebowała więcej czasu, aby odnieść sukces niż domena o ustalonej pozycji, biorąc pod uwagę, że nie zbudowała jeszcze żadnego autorytetu ani nie zdobyła żadnych backlinków. Dla porównania, domena o ugruntowanej pozycji zazwyczaj zdobyła przynajmniej pewien poziom autorytetu i posiada wiele backlinków wskazujących na nią. Prawdopodobnie nie zobaczysz szybkich wyników, jeśli domena została wcześniej dotknięta karą, aktualizacją algorytmu głównego lub miała prace SEO, które są sprzeczne z wytycznymi Google dla webmasterów. Podczas pracy nad nowym projektem, zawsze warto stworzyć obraz historii witryny. Możesz uzyskać informacje o wydajności witryny, patrząc na wrażenia w Google Search Console. Szacunki dotyczące tego, ile czasu potrzeba, aby uzyskać wyniki są zwykle podawane w oparciu o witrynę bez historycznych problemów, które wymagają rozwiązania w pierwszej kolejności.

2. Konkurencja

Wyniki mogą być widoczne znacznie szybciej w niszach o niskiej konkurencji. Jeśli chcesz uzyskać wysoką pozycję na frazy konkurencyjne na przykład z dziedziny takiej jak finanse musisz liczyć się z tym, że zajmie Ci to nawet 2 lata lub więcej. Z drugiej strony, dla lokalnych lub węższych słów kluczowych o niższej konkurencji, może być możliwe, aby zdobyć obiecujące wyniki w ciągu 3 do 6 miesięcy. Musisz rozważyć, jak twoi konkurenci dostali się do ich obecnej pozycji i co robią, aby utrzymać tę widoczność. Twoja strategia i prognozy muszą uwzględniać to, z kim konkurujesz, w tym strategię innych osób.

3. Twoje zasoby

Nie możesz kontrolować historii strony ani konkurencji. Ale to co można zazwyczaj kontrolować, to zasoby, które są przeznaczone na projekt SEO. Ważne jest, aby zrozumieć, że odgrywa to ogromną rolę w długości czasu potrzebnego na zobaczenie wyników kampanii. Im więcej zasobów jesteś w stanie przeznaczyć na SEO, tym szybciej zobaczysz wyniki. Najważniejszym zasobem, którego potrzebujesz jest czas. Przykładowo dwie strony internetowe należące do małych firm konkurują o to samo słowo kluczowe. Obie są świadome, że kluczowymi czynnikami sukcesu SEO są techniczne SEO, treść i backlinki. Obie korzystają z usług freelancera SEO. Dla uproszczenia założymy, że obie te strony zaczynają od równych szans. Strona A angażuje swojego wybranego specjalistę na 5 dni w miesiącu, podczas gdy strona B angażuje go na zaledwie 2 dni.

Oczywiście, strona A powinna spodziewać się szybszych rezultatów.

Należy pamiętać, że rozmowy na temat czasu potrzebnego do uzyskania efektów muszą uwzględniać przydzielone zasoby, rozumiejąc, że najlepszym sposobem na ich zmniejszenie (w granicach rozsądku) jest przydzielenie większej ilości środków na projekt. Często sensowne jest stworzenie listy zaległych działań na początku kampanii (z wyszczególnieniem wszystkich możliwości i działań), a następnie uszeregowanie ich pod kątem przydzielonych zasobów. Może to pomóc w pokazaniu możliwości, które są nadal niewykorzystane, a które mogłyby zostać zrealizowane przy większych inwestycjach.

Istnieją 3 kluczowe silosy sukcesu SEO, a każdy z nich może wpłynąć na czas potrzebny do uzyskania wyników. Przyjrzyjmy się temu.

Techniczne SEO

Jeśli na stronie występują problemy techniczne, będą one musiały zostać rozwiązane.

Techniczne SEO odnosi się do takich kwestii jak:

Indeksowanie

Szybkość strony

Kanonizacja

Dane strukturalne

Duplikat treści

Mapy sytuacyjne XML

Hreflang

Rozwiązywanie problemów wokół niektórych z tych obszarów będzie miało większy wpływ niż inne, ale faktem jest, że wszelkie problemy techniczne powinny zostać naprawione. Jednak techniczne SEO samo w sobie nie wystarczy. Pomyśl o rozwiązaniu tych problemów jako o usunięciu hamulców w projekcie i umożliwieniu Twojej witrynie konkurowania z innymi.

Treść

Prawdopodobnie słyszałeś, że treść jest królem i faktem jest, że treść pozostaje jednym z 3 najważniejszych czynników rankingowych Google. Celem Google jest zwrócenie najlepszych wyników dla danego zapytania. Ważne jest, abyś kładł duży nacisk na tworzenie świetnych treści, które odpowiadają intencjom odbiorcy, ale jednocześnie poświęć czas na zrozumienie, co obecnie znajduje się na wysokich pozycjach w google i zastanów się, jak stworzyć coś lepszego. Możesz się wiele nauczyć, analizując treści, które już osiągają wyniki. Słaba jakość treści może oznaczać, że potrzeba więcej czasu, aby zobaczyć jakiekolwiek wyniki, podczas gdy świetna treść, która jest starannie zaplanowana i dodaje coś nowego do tematu, może pomóc twojej stronie w uzyskaniu wyższej pozycji.

Backlinki

Obok treści, backlinki są również jednym z 3 najważniejszych czynników rankingowych Google. Są one wskaźnikami zaufania i popularności i mają zdolność do polepszenia rankingu strony. W końcu linki są zasadniczo głosami zaufania pomiędzy dwoma stronami. Należy jednak zrozumieć, że rzadko kiedy istnieje jakaś droga na skróty do zdobycia wysokiej jakości backlinków. Wymaga to czasu i zazwyczaj wiąże się z tworzeniem wspaniałych treści, do których inni ludzie chcą linkować. Niemniej jednak nie wszystkie linki są równe, a linki wyższej jakości mają ostatecznie zdolność do napędzania rankingów szybciej niż linki niższej jakości. Możesz pracować nad budową swojego portfolio linków zwrotnych, ale pamiętaj, że konieczność zamknięcia dużej luki w linkach może oznaczać, że potrzeba więcej czasu, aby zobaczyć wyniki.

Jak długo według Google trzeba czekać na efekty SEO?

Po wdrożeniu strategii, konieczne jest monitorowanie witryny. SEO nie jest jednorazową taktyką; dobra strategia wymaga częstego raportowania i konserwacji. SEO powinno wiązać się z ciągłą pracą, a postrzeganie kanału jako długoterminowej, ciągłej taktyki może pomóc uzasadnić inwestycję. Im więcej zasobów możesz przeznaczyć, tym szybciej zobaczysz wyniki, ale każda strona internetowa to unikalny scenariusz. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na kwestie techniczne, jakość treści i siłę profilu linków przed przewidywaniem, kiedy sukces może być widoczny.