Duplicate content- dlaczego szkodzi Twojej stronie?

20 stycznia, 2023 Autor pawel 0

W tym artykule omówię tematykę zduplikowanej treści i tego, dlaczego szkodzi ona Twojej witrynie. Z artykułu dowiesz się:

-Czym jest duplicate content?

-Dlaczego zduplikowana treść jest zła dla SEO?

-Czy Google daje kary za duplicate content?

-Najczęstsze przyczyny duplicate content

-Jak sprawdzić (i naprawić) zduplikowaną treść?

Co to jest duplikat treści?

Zduplikowana treść to dokładna lub bardzo podobna treść, która pojawia się w sieci w więcej niż jednym miejscu. Może występować w obrębie jednej strony internetowej lub na różnych domenach.

Dlaczego zduplikowana treść jest zła dla SEO?

Zduplikowana treść może zaszkodzić Twoim wynikom z kilku powodów:

-Niepożądane lub nieprzyjazne adresy URL w wynikach wyszukiwania;

-Rozcieńczenie backlinków;

-Brak indeksacji

Zbadajmy to bardziej szczegółowo

1. Niepożądane lub nieprzyjazne adresy URL w wynikach wyszukiwania

Wyobraź sobie, że ta sama strona jest dostępna w trzech różnych adresach URL:

domena.pl/page/

domena.pl/page/?utm_content=buffer&utm_medium=social

domena.pl/category/page/

Pierwszy z adresów powinien pojawić się w wynikach wyszukiwania, ale Google może się pomylić. Jeśli tak się stanie, niepożądany adres URL może zająć jego miejsce. Ponieważ ludzie mogą być mniej skłonni do klikania na nieprzyjazny adres URL, możesz uzyskać mniejszy ruch organiczny.

2. Rozcieńczenie backlinków

Jeśli ta sama treść jest dostępna w wielu adresach URL, wówczas każdy z tych adresów URL może przyciągać backlinki. Powoduje to podział „link equity” pomiędzy adresy URL. W prostych słowach, kiedy wyszukiwarki wykrywają zduplikowaną treść, grupują adresy URL w jeden klaster. Następnie Google wybiera najlepszy według nich adres URL i bierze pod uwagę tylko linki prowadzące do tego adresu.

3. Brak indeksacji

Google znajduje nowe treści w Twojej witrynie poprzez indeksowanie, co oznacza, że śledzi linki z istniejących stron do nowych stron. Od czasu do czasu przeszukują również strony, o których wiedzą, że często pojawiają się tam nowe treści. Posiadanie zduplikowanych treści służy jedynie stworzeniu większej ilości pracy dla nich. Może to wpłynąć na szybkość i częstotliwość indeksowania Twoich nowych lub zaktualizowanych podstron. Działa to negatywnie ponieważ może prowadzić do opóźnień w indeksowaniu nowych podstron i reindeksowaniu zaktualizowanych. Ponieważ „limit szybkości indeksowania” Google jest wyższy dla bardziej responsywnych stron internetowych, jest to bardziej problem dla powolnych stron z mniejszymi uprawnieniami do przepustowości.

4. Zduplikowana treść na wielu domenach

Czasami ktoś duplikuje Twoją treść. Ta sama treść na wielu domenach może prowadzić do tego, że inne strony, które zduplikowały Twoją treść znajdą się wyżej w wynikach wyszukiwania. Warto więc ustawiać przy swoich treściach tag kanoniczny, który informuje wyszukiwarki o tym, że Twój artykuł nie jest duplikatem i powinien mieć pierwszeństwo przy wynikach wyszukiwania.

Czy Google daje karę za duplikaty treści?

Google wielokrotnie stwierdzało, że nie ma kary za zduplikowaną treść. Ale moim zdaniem to nie jest do końca prawda. Jeśli Twoja zduplikowana treść jest przypadkowa i nie jest wynikiem celowej manipulacji wynikami wyszukiwania lub praktyk spamerskich, to nie zostaniesz ukarany. Jednak w przypadkach, kiedy Google dostrzeże, że zduplikowana treść może być pokazywana z zamiarem manipulowania rankingami i oszukiwania użytkowników, dokonuje odpowiednich korekt w indeksowaniu i rankingu witryn, których to dotyczy. W rezultacie ranking witryny może ucierpieć lub witryna może zostać całkowicie usunięta z indeksu Google.

Co Google uznaje za zamiar manipulowania wynikami?

Chodzi o takie kwestie jak:

-Celowe tworzenie wielu stron, subdomen lub domen z dużą ilością zduplikowanej treści

-Publikowanie dużej ilości skrawków zduplikowanych treści

-Publikowanie treści afiliacyjnych z Amazona lub innych stron (i nie dodających żadnej dodatkowej wartości).

Co jeszcze warto wiedzieć?

Kanonizuj adresy URL do wersji przyjaznych dla SEO

HTTPS vs. HTTP

Większość stron internetowych jest dostępna w jednym z tych czterech wariantów:

https://www.domena.pl

https://domena.pl

http://www.domena.pl

http://domena.pl

Jeśli jednak nie skonfigurujesz poprawnie swojego serwera, Twoja strona będzie dostępna na dwóch lub więcej z tych wariantów. To działa negatywnie i może prowadzić do problemów z duplicate content.

Jak rozwiązać ten problem?

Użyj przekierowań, aby upewnić się, że Twoja strona jest dostępna tylko w jednej lokalizacji.

Używaj Google Search Console

Poszukaj ostrzeżeń związanych z duplikatami treści w Google Search Console:

Duplikat bez tagu kanonicznego wybranego przez użytkownika

Duplikat, Google wybrało inny kanoniczny niż użytkownik

Duplikat, przesłany adres URL nie został wybrany jako kanoniczny

Podsumowanie

Należy starać się unikać zduplikowanych treści na swojej stronie. Google w okresie długoterminowym dużo bardziej ceni witryny z unikalną treścią, ponieważ są one uznawane za opiniotwórcze. Stworzenie unikalnej treści jest zajęciem czasochłonnym, ale warto poświęcić swój czas, ponieważ po pewnym czasie zaczniesz uchodzić za specjalistę w swojej branży, a Twoje treści zaczną być cytowane i możesz zacząć pozyskiwać naturalne linki.