
Czym są umiejętności miękkie i dlaczego są ważne w SEO?
12 stycznia, 2025Umiejętności miękkie to te, które są uzupełnieniem umiejętności twardych. W SEO, umiejętności twarde to twoje podstawowe umiejętności techniczne i są to takie kwestie jak używanie arkuszy kalkulacyjnych, tworzenie strategii SEO, wykonywanie taktyk SEO i tak dalej. Umiejętności miękkie to wszystkie dodatki, które pomagają profesjonalistom odnieść sukces. Pomyśl o swojej etyce pracy, umiejętnościach komunikacyjnych, budowaniu relacji i tak dalej. Jeśli pracujesz w agencji SEO, możesz mieć w zespole różne osoby, które pomogą wypełnić lukę między umiejętnościami twardymi i miękkimi. Ale to nie znaczy, że umiejętności miękkie nie są już ważne. Jeśli zarządzasz mniejszą firmą to prawdopodobnie zajmujesz się zarówno kwestią zarządzania, opracowywania dalszych strategii, jak i kwestią marketingu, SEO. Wniosek jest taki, że bycie dobrym w umiejętnościach technicznych SEO jest wspaniałe i pożądane, ale jeśli nie jesteś dobry w innych atrybutach zawodowych, praca nad nimi może pomóc Ci podnieść poziom zarządzania i pomóc w sprawach biznesowych.
5 potrzebnych umiejętności miękkich dla SEO
1. Umiejętność komunikacji
Komunikacja może być najważniejszą sprawą do opanowania w swojej zawodowej roli. Nie każdemu przychodzi to łatwo, ale jest to ważne, ponieważ komunikacja jest podstawą pracy i relacji z klientami. Mówiłem już wcześniej, że SEO musi być inicjatywą całej firmy, aby odnieść sukces. To stawia specjalistę SEO w pozycji orędownika, a czasem nauczyciela. Istotne może być na przykład wyjaśnienie, dlaczego powolna prędkość strony szkodzi biznesowi, aby można było załatwić sprawę. Komunikacja ma wiele aspektów. Umiejętności te obejmują aktywne słuchanie, komunikację werbalną, komunikację niewerbalną, prezentowanie, edukowanie, negocjowanie, pisanie itp. Zastanów się więc, gdzie leżą Twoje mocne i słabe strony w komunikacji i zobowiąż się do pracy nad jedną nową umiejętnością komunikacyjną w wolnym czasie. Przykładowo edukacja klientów w zakresie złożonych koncepcji SEO jest bardzo istotna. Przemyśl też w jaki sposób możesz prezentować wyniki badań w bardziej angażujący, pozytywny sposób. Komunikacja odgrywa kluczową rolę w unikaniu przyczyn niepowodzenia projektu SEO.
2. Umiejętność nawiązywania relacji
Wszyscy jesteśmy ludźmi, którzy próbują coś osiągnąć. I każdy z nas ma inne priorytety. Dlatego umiejętność poruszania się w relacjach w miejscu pracy i z klientami ma kluczowe znaczenie dla wyniku. Na przykład, wiedząc, dlaczego kolega z działu IT nie chce wprowadzić zmian na stronie internetowej potrzebnych do realizacji strategii SEO, możesz znaleźć rozwiązanie korzystne dla obu stron. Ale najpierw musisz nawiązać relację z tym kolegą. I musisz szanować to, co jest dla niego ważne i jakie są przyczyny jego działania.

3. Umiejętność zarządzania czasem
Umiejętność dotrzymywania terminów i ustalania priorytetów w pracy może być jednym z najtrudniejszych zadań dla każdego profesjonalisty. Zawsze wydaje się, że jest więcej rzeczy do zrobienia niż czasu w ciągu dnia. Sztuka i nauka zarządzania czasem leży w strukturze i podejściu. W kwestiach SEO, zarządzanie czasem jest krytyczne, ponieważ nie tylko żonglujesz konkurencyjnymi terminami od klientów lub współpracowników, ale także gasisz okazjonalny pożar, a może nawet zarządzasz zespołem. Jeśli jesteś samozatrudniony, musisz dodać wszystkie inne codzienne zadania biznesowe, które muszą być wykonane. W zależności od Twojej sytuacji zawodowej, możesz mieć dużo lub mało elastyczności w tym, jak układasz swój dzień. Możesz, w rzeczywistości, mieć członków zespołu lub menedżerów, którzy pomogą Ci ustalić priorytety, lub musisz wymyślić to na własną rękę. Tak czy inaczej, wiedząc, jak zarządzać własnym harmonogramem będziesz spokojniejszy.
4. Etyka pracy
Dyscyplina, kontynuacja, inicjatywa – to wszystko cechy dobrej etyki pracy. Każdy projekt SEO jest warty zrobienia dobrze i na czas. A ponieważ wielu specjalistów SEO pracuje obecnie w domu (a dla niektórych nigdy się to nie zmieniło), silna etyka pracy jest tym, co zapewni jakość pracy i dostarczenie jej w rozsądnych ramach czasowych. Wiele z tego zaczyna się od ustanowienia procesów – zarówno w zakresie sposobu wykonywania pracy, jak i struktury dnia (patrz zarządzanie czasem powyżej). I choć etyka pracy jest raczej nieodłączną umiejętnością miękką – czymś, co niektórym przychodzi naturalnie, podczas gdy inni muszą się bardziej starać – nie oznacza to, że nie można nad nią dodatkowo pracować.
5. Umiejętność ustalania priorytetów
Kiedy patrzysz na ogromną ilość pracy SEO, która jest przed Tobą, Twoją firmą i/lub Twoimi klientami, czy czujesz się przytłoczony? Jeśli tak, to prawdopodobnie wszyscy inni też. Umiejętność nadania priorytetu najważniejszym zadaniom SEO, które będą miały największy wpływ na efekty jest kluczowa. To toruje drogę do wdrożenia strategii SEO na większą skalę.