Czym są metatagi? Ich znaczenie dla SEO

19 stycznia, 2023 Autor pawel 0

Meta tagi to fragmenty kodu, które mówią wyszukiwarkom internetowym ważne informacje o Twojej stronie, takie jak sposób wyświetlania jej w wynikach wyszukiwania. Informują one przeglądarki internetowe o tym, jak mają ją wyświetlać odwiedzającym. Każda strona internetowa ma znaczniki meta, ale są one widoczne tylko w kodzie HTML.

W tym poradniku dowiesz się, jak używać sześciu najważniejszych meta tagów dla SEO:

Meta title

Meta opis

Meta robots

Meta refresh redirect

Meta charset

Meta viewport

Meta tytuł

Jest to tytuł strony, który Google i większość innych wyszukiwarek pokazuje w wynikach wyszukiwania. Google nie zawsze pokazuje znacznik tytułu. Czasami pokazuje coś innego.

Dlaczego jest to ważne dla SEO?

Google wyjaśnia to w następujący sposób:

„Tytuły są krytyczne, aby dać użytkownikom szybki wgląd w treść wyniku i dlaczego jest on istotny dla ich zapytania. Często jest to podstawowa informacja, która decyduje o tym, na który wynik kliknąć, więc ważne jest, aby używać wysokiej jakości tytułów na swoich stronach internetowych”

Oto kilka rad dotyczących meta tytułów:

-Napisz unikalny tag tytułowy dla każdej strony;

-Unikaj ogólnych i niejasnych tytułów;

-Używaj wielkości liter w zdaniu lub tytule;

-Stwórz coś wartego kliknięcia – nie clickbait;

-Dopasuj się do intencji wyszukiwania;

-Dołącz swoje docelowe słowo kluczowe tam, gdzie ma to sens;

-Trzymaj tytuł poniżej 60 znaków.

Wklej poniższy kod do sekcji <head> swojej strony:

<title>To jest tytuł strony</title>

Jeśli używasz WordPressa, zainstaluj wtyczkę SEO, taką jak Yoast. Powinieneś zobaczyć miejsce do ustawienia tagu tytułowego w edytorze stron lub postów. Inne CMS-y jak Squarespace czy Wix mają wbudowaną podobną funkcjonalność.

Jak znaleźć i naprawić typowe błędy w tagach tytułowych?

Istnieją trzy powszechne problemy z tagami tytułowymi:

-Zbyt długie/krótkie.

Google mówi, aby „unikać niepotrzebnie długich lub dosadnych tytułów”, utrzymując je jednocześnie „opisowymi i zwięzłymi”.

-Wiele znaczników tytułu na jednej stronie.

Wyszukiwarki mogą wyświetlić niepożądany tag tytułu, jeśli na stronie jest więcej niż jeden.

-Zduplikowane tytuły na wielu stronach.

Google stwierdza, że „ważne jest, aby mieć wyraźne, opisowe tytuły dla każdej strony w witrynie.”

Meta opis

Meta description podsumowuje zawartość strony. Wyszukiwarki często używają go do snippetu w wynikach wyszukiwania. Google nie zawsze pokazuje ustawiony przez Ciebie meta description. Czasami pokazują inny snippet.

Dlaczego jest to ważne dla SEO?

Google wyjaśnia:

„Tag meta description powinien ogólnie informować i zainteresować użytkowników krótkim, trafnym podsumowaniem tego, o czym jest dana strona. Są one jak wzmianka, która przekonuje użytkownika, że strona jest dokładnie tym, czego szuka.”

Meta opisy nie są jednak bezpośrednim czynnikiem rankingowym. Oto zdanie Google:

„Nawet jeśli czasami używamy meta tagu description do snippetów, które pokazujemy, nadal nie używamy meta tagu description jako czynnika rankingowego”

Oto kilka rad dotyczących meta opisu:

-Napisz unikalny opis dla każdej strony;

-Staraj się dokładnie streszczać treść;

-Unikaj opisów generycznych;

-Używaj przypadków zdaniowych;

-Stwórz coś wartego kliknięcia, a nie clickbait;

-Dopasuj intencję wyszukiwania;

-Dołącz swoje docelowe słowo kluczowe tam, gdzie ma to sens;

-Trzymaj opis poniżej 160 znaków

Jak dodać meta opis do swojej strony?

Wklej poniższy kod do sekcji <head> swojej strony:

<meta name=”description” content=”Umieść tutaj tekst meta description”>

Jak znaleźć i naprawić typowe błędy meta description?

Podstawowe problemy z meta description są takie same jak w przypadku tagów tytułowych:

-Zbyt długie/krótkie

Google stwierdza że „nie ma limitu, jak długi może być meta description, ale snippety wyników wyszukiwania są przycinane w razie potrzeby, zwykle w celu dopasowania do szerokości urządzenia.”

-Nie istnieje.

Google mówi, aby „upewnić się, że każda strona w Twojej witrynie ma meta opis”.

-Wiele meta opisów na jednej stronie. Więcej niż jeden tag może mylić wyszukiwarki.

-Zduplikowane meta opisy na wielu stronach.

Google mówi, że powinieneś „zróżnicować opisy dla różnych stron”.

Meta robots

Znacznik meta robots mówi wyszukiwarkom, czy i jak powinny one przeszukiwać Twoje strony internetowe.

Wygląd:

<meta name=”robots” content=”index, follow”>

Dlaczego jest to ważne dla SEO?

Użycie niewłaściwych atrybutów w meta robots może mieć katastrofalny wpływ na obecność witryny w wynikach wyszukiwania. Twoje wysiłki SEO polegają na zrozumieniu tego tagu i używaniu go skutecznie. Mając to na uwadze, oto wartości, których możesz użyć w tym tagu:

index: mówi botom, aby indeksowały stronę

noindex: mówi botom, aby nie indeksowały strony

follow: mówi botom, aby indeksowały linki na stronie

nofollow: mówi botom, aby nie indeksowały linków na stronie i że nie sugeruje się żadnego poparcia dla tych linków

Możesz je połączyć w dowolny z następujących sposobów:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

<meta name=”robots” content=”index, follow”>

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

<meta name=”robots” content=”index, nofollow”>

Google widzi tagi „nofollow” jako wskazówki, a nie dyrektywy. Istnieją inne atrybuty, takie jak noarchive, noimageindex, nosnippet itp. Ale ponieważ są to bardziej zaawansowane wartości, nie będziemy o nich mówić w tym artykule.

Wskazówki:

-Używaj znaczników meta robots tylko wtedy, gdy chcesz ograniczyć sposób, w jaki Google indeksuje stronę;

-Nie blokuj stron ze znacznikami meta robots w pliku robots.txt;

Istnieją trzy powszechne błędy z meta robotami:

-Noindexed strony zablokowane przez robots.txt. To uniemożliwia Google zobaczenie tagu noindex robots, więc boty mogą nadal indeksować adres URL.

-Rogue meta noindex. To uniemożliwia Google indeksowanie strony, więc nie dostanie ona żadnego ruchu organicznego.

-Rogue meta nofollow. Uniemożliwia to Google indeksowanie linków na stronie, co może uniemożliwić odkrycie i zaindeksowanie ważnych treści. Uniemożliwia również przepływ PageRank do tych stron.

Pierwsze dwie kwestie można sprawdzić za pomocą raportu w Google Search Console. Aby znaleźć zindeksowane strony, które mogą być ustawione na meta robots noindex, kliknij zakładkę „Ważne z ostrzeżeniami” i poszukaj ostrzeżeń „Zindeksowane, ale zablokowane przez robots.txt”. Sprawdź kod źródłowy tych stron pod kątem znacznika meta robots noindex. Usuń albo blok robots.txt albo tag meta robots noindex.

Meta viewport

Znacznik meta viewport ustala widoczny obszar strony internetowej. Jest on używany do instruowania przeglądarki jak renderować stronę na różnych rozmiarach ekranu (np. desktop/tablet/mobile).

Dlaczego jest to ważne dla SEO?

Google mówi, że „obecność tego znacznika wskazuje Google, że strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych”. Ma to znaczenie, ponieważ Google od 2015 roku klasyfikuje strony przyjazne dla urządzeń mobilnych wyżej w mobilnych wynikach wyszukiwania. Tag viewport to nie wszystko, co jest potrzebne, aby strona była przyjazna dla urządzeń mobilnych. Twoja strona musi również wykorzystywać responsywny design.

Wskazówki:

Używaj tagu meta viewport na wszystkich stronach internetowych;

Używaj tagu „standard”

Jak dodać meta viewport tag do swojej strony?

Wklej poniższy kod do sekcji <head> swojej strony internetowej:

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

Zauważ, że atrybut content nie musi być ustawiony na width=device-width, initial-scale=1.0, ale jest to najczęstsza i poprawna implementacja dla większości stron.

Jak zdiagnozować i naprawić typowe błędy meta viewport?

Ponieważ większość CMS-ów i motywów ustawia je automatycznie, problemy związane ze znacznikami są rzadkie na większości nowoczesnych stron. Można je jednak sprawdzić za pomocą raportu Mobile Usability w Google Search Console. Pokazuje on strony z problemami użyteczności na urządzeniach mobilnych. Jeśli ten problem jest choćby częściowo spowodowany brakiem meta tagu viewport, pokaże on błąd „Viewport not set”. Meta viewport jest prawie zawsze ustawiany na poziomie strony i zazwyczaj jest zakodowany w motywie. Użyj narzędzia Google Mobile-Friendly Test, aby sprawdzić swoją stronę główną pod kątem tagu meta viewport. Jeśli nie ma tego znacznika na stronie głównej, prawdopodobnie nie ma go nigdzie indziej w witrynie. Zauważ, że jest to daleka od niezawodnej metody i zawsze powinieneś używać Google Search Console.

Meta charset

Znacznik meta charset ustawia kodowanie znaków dla strony internetowej. Innymi słowy, mówi on przeglądarce jak powinien być wyświetlany tekst na Twojej stronie.

Istnieją setki różnych zestawów znaków, ale dwa najczęściej spotykane w sieci to:

UTF-8 – Kodowanie znaków dla Unicode;

ISO-8859-1 – kodowanie znaków dla alfabetu łacińskiego

Dlaczego jest to ważne dla SEO?

Użycie niewłaściwego kodowania znaków może spowodować, że niektóre znaki będą wyświetlane nieprawidłowo w przeglądarce. Problemy z formatowaniem znaków są złe dla doświadczenia użytkownika i mogą spowodować, że Twoje strony będą wyglądały na uszkodzone.

To może prowadzić do problemów SEO takich jak:

-Ludzie nie będą chcieli linkować do Twojej strony

-Wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate), niski czas przebywania na stronie

-Wyszukiwarki nie rozumiejące Twojej treści

O ile twoja strona nie jest poważnie uszkodzona w wyniku problemów z zestawem znaków, wpływ będzie dość minimalny. Mimo to warto zauważyć, że Google zaleca używanie Unicode/UTF-8 tam, gdzie to możliwe.

Wskazówki:

-Używaj tagu meta charset na wszystkich stronach internetowych;

-Użyj UTF-8 tam, gdzie to możliwe;

-Użyj poprawnej składni dla swojej wersji HTML

Jak dodać znacznik meta charset do swojej strony internetowej?

Wklej poniższy kod do sekcji <head> swojej strony internetowej:

<meta charset=”UTF-8″>

Jeśli używasz HTML4 użyj tego kodu:

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html;charset=UTF-8″>

Jeśli nie jesteś pewien, której wersji HTML używasz, sprawdź swój kod źródłowy pod kątem <!doctype html>.

Jak zdiagnozować i naprawić typowe błędy meta charsetów?

Większość stron internetowych używa kodowania znaków UTF-8 lub ISO-8859-1. Pierwsze z nich jest preferowane w stosunku do drugiego. Z tego powodu warto sprawdzić, czy na Twojej stronie nie ma podstron, które nie używają kodowania UTF-8. Jeśli wyszukiwanie zwróci jakiekolwiek wyniki, sprawdź każdy z nich ręcznie pod kątem problemów z kodowaniem znaków. Przełącz na kodowanie UTF-8, jeśli to możliwe. To może rozwiązać problem, ale nie zawsze. Jeśli jednak w ogóle nie ustawisz meta charset, przeglądarka będzie zmuszona do zgadywania i może pokazać użytkownikom niepotrzebny tekst.

Meta refresh redirect

Znacznik meta refresh mówi przeglądarce internetowej, aby przekierowała użytkownika na inny adres URL po określonym czasie.

Dlaczego jest to ważne dla SEO?

Znaczniki meta refresh redirect są ważne dla SEO w tym sensie, że nie powinieneś ich używać, mimo że Google je rozumie. Jest kilka powodów, dla których tak jest:

-Nie są obsługiwane przez wszystkie przeglądarki;

-Może być mylący dla użytkownika (i budzić obawy o bezpieczeństwo);

-Strony wymagają parsowania, zanim zobaczą docelowy adres URL, co może zająć trochę czasu.

Wskazówki:

-Unikaj tagów meta refresh redirect, chyba że jest to absolutnie konieczne;

-Zamiast tego użyj przekierowania 301.

Jak dodać meta refresh redirect tag do swojej strony (jeśli naprawdę tego potrzebujesz)?

Wklej poniższy kod do sekcji <head> swojej strony:

<meta http-equiv=”refresh” content=”5;url=”https://example.com/”>

Atrybut content określa opóźnienie czasowe w sekundach. Atrybut URL określa adres URL przekierowania.

Jak znaleźć i naprawić typowe błędy przekierowań meta refresh?

Przekierowania meta refresh są złą praktyką, więc najlepiej jest je usunąć, gdy jest to możliwe.

Zastąp je przekierowaniami 301 lub 302.

Meta keywords

Niektóre artykuły mówią, aby wypełnić tag meta keywords listą docelowych słów kluczowych. Jest to bezcelowa i potencjalnie zła rada. Google nie używa meta keywords do okeślania rankingów od 2009 roku, ponieważ meta tagi słów kluczowych szybko stały się obszarem, w którym ktoś mógł upchać często nieistotne słowa kluczowe. Ponieważ meta tag słów kluczowych był tak często nadużywany, wiele lat temu Google zaczął lekceważyć meta tag słów kluczowych. Bing poszedł o krok dalej w 2011 roku, kiedy ogłosił, że używa tego tagu jako sygnału spamu. Tak więc, jeśli twoje strony są wypchane słowami kluczowymi, to może działać przeciwko tobie w Bing. Z tego powodu, najlepiej jest usunąć meta keywords tagi z witryny.