Czym jest prędkość strony i dlaczego jest ważna?

18 listopada, 2022 Autor pawel 0

To jak szybko ładuje się strona wpływa na doświadczenie użytkownika. Jeżeli Twoja witryna ładuje się zbyt wolno, to użytkownik zrezygnuje z odwiedzin i wejdzie na stronę konkurencji. Ponadto strony, które wolno się ładują są zauważane przez google i mają niższe miejsca w rankingach, ponieważ google jako jeden z czynników ustalania swoich wyników bierze właśnie prędkość ładowania strony.

Z tego artykułu dowiesz się jak poprawić szybkość ładowania strony i dlaczego jest to, aż tak ważne w całej kampanii SEO.

Czym jest prędkość strony?

Prędkość strony to inaczej czas potrzebny na odebranie pierwszego bajtu na Twojej stronie. Czas potrzebny na załadowanie całej strony jest zazwyczaj metryką używaną do określenia szybkości ładowania. Na to wszystko ma wpływ prędkość serwera, połączenie internetowe, rozmiary plików i obrazy umieszczone na Twojej stronie.

Aby sprawdzić prędkość strony możemy użyć kilku narzędzi. Wymienię dwa z nich:

GTMetrix

Narzędzie GTMetrix pomaga użytkownikom analizować szybkość działania ich witryny pod względem czasu ładowania strony, całkowitego rozmiaru strony i całkowitej liczby żądań. Aby uzyskać do darmowej ograniczonej wersji należy się zarejestrować. Narzędzie GTMetrix ma również płatny plan z zaawansowanymi funkcjami, takimi jak godzinne monitorowanie adresów URL, monitorowanie ze zdalnych lokalizacji.
Prędkość ładowania strony jest jednym z najbardziej istotnych czynników rankingowych wyszukiwania. Według Google, ponad 53% użytkowników porzuca stronę internetową, jeśli jej załadowanie trwa dłużej niż trzy sekundy.
Prędkość ładowania strony jest powiązana z Google Rank Brain. Rank Brain jest używane od 2015 roku i jest to jeden z najważniejszych czynników algorytmu google. Rank Brain sprowadza się do 3 podstawowych kwestii:

-ocena treści na Twojej stronie

-Wskaźnik Bounce Rate

-Pogo Sticking

Jeśli treść na Twojej stronie jest słabej jakości to użytkownicy spędzają na Twojej witrynie niewiele czasu. Low Bounce Rate oznacza, że odbiorcy zamykają Twoją stronę bez podejmowania działań. Pogo Sticking oznacza, że ludzie otwierają Twoją stronę i wracają do strony wyszukiwarki Google, aby otworzyć inną stronę, ponieważ Twoja odpowiedź nie była wystarczająco dobra.
Prędkość ładowania strony jest powiązana z Google RankBrain. Jeśli Twoja strona powoli się ładuje to będzie oznaczało to katastrofę dla powyższych czynników, ponieważ odbiorcy Twojej strony będą zmęczeni czekaniem na jej otworzenie i wejdą na inną witrynę.

Narzędzie GTMetrix ustawiło siedem serwerów na całym świecie w Kanadzie, USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Indiach, Brazylii i Hong Kongu. Używa najbliższego serwera do Twojej lokalizacji, aby zapewnić Ci najbardziej dokładne wyniki.
Możesz monitorować strony, uzyskać dostęp do historii wydajności prędkości swojej witryny z określonego czasu, opatrzyć adnotacjami obszary zainteresowania na wykresie, ustawić alerty na podstawie prędkości strony, czasu ładowania strony.

Google Speed Insight

Wejdź na stronę pagespeed.web.dev/?hl=pl wpisz adres URL i sprawdź witrynę pod kątem wydajności.

To narzędzie pokaże Ci 6 podstawowych danych:

First Contentful Paint

Speed Index

Largest Contentful Paint

Time to Interactive

Total Blocking Time

Cumulative Layout Shift

Wynik dostarczony przez test prędkości strony Google nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym, ponieważ jest to tylko narzędzie, które pomaga w rozwiązywaniu problemów ze stroną internetową. Ma on być wyróżniającą się metryką wydajności. Jest to narzędzie pomagające użytkownikom w znalezieniu problemów, których punktacja opiera się na części algorytmów rankingowych Google, czyli Core Web Vitals.

Jak prędkość strony wpływa na SEO

Prędkość strony, jako element SEO, jest czynnikiem od 2010 roku. Google podniósł wartość tego czynnika w 2018 roku z aktualizacją SPEED, która uwzględniła czynniki mobilne w punktacji.

Google wyżej klasyfikuje strony z lepszym i szybszym czasem ładowania.

Doświadczenie użytkownika jest czynnikiem związanym z szybkością strony. Jeśli użytkownik denerwuje się na wolno ładującej się stronie, to odwiedzi Twoją konkurencję. Ten współczynnik odrzuceń wpływa negatywnie na Twój ranking w Google.

Sposoby na zwiększenie szybkości strony

1. Hosting

Upewnij się, że posiadasz właściwy hosting. Tanie hostingi mają tą wadę, że są współdzielone i nie radzą sobie z wyświetlaniem wielu stron www.

2. Zoptymalizuj obrazy

Upewnij się, że rozmiary obrazów na Twojej stronie są odpowiednie. Jeśli zaniedbasz tą kwestię, Twoja strona nie będzie ładować się odpowiednio szybko.

3. Zadbaj o właściwą strukturę witryny

Struktura strony powinna być prosta. Za pomocą trzech kliknięć powinniśmy znaleźć się na stronie produktu, lub usługi. Im bardziej zawiła struktura strony, tym gorsze wskaźniki dotyczące prędkości strony.

Są to podstawy o które powinieneś zadbać w pierwszej kolejności.

Podsumowanie

Prędkość strony stała się ważnym czynnikiem rankingowym, ponieważ odzwierciedla User Experience, czyli to jak użytkownik odbiera Twoją witrynę. Należy spodziewać się, że wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu ten czynnik będzie miał jeszcze większe znaczenie. Dlatego nie możesz pozwolić sobie, aby Twoja strona odstawała pod tym kątem. Zazwyczaj wystarczy podjąć kilka podstawowych działań, aby poprawić czynniki wydajności Twojej witryny.