Czy linkowanie wewnętrzne pomaga w SEO?
9 grudnia, 2024Linkowanie wewnętrzne pojawia się w większości strategii SEO, ale w rzeczywistości rzadko jest traktowane priorytetowo. Pozycjonerzy zazwyczaj koncentrują się na innych taktykach i nie zdają sobie sprawy jaki potencjał ma linkowanie wewnętrzne.
Dlaczego linki wewnętrzne są tak cenne
Skuteczne linkowanie wewnętrzne przynosi wiele korzyści technicznych, przede wszystkim pomaga Google w odkrywaniu nowych treści. Moim zdaniem, najbardziej owocną wartością linkowania wewnętrznego jest jego zdolność do dystrybucji PageRank. Jest to atrybut linkowania wewnętrznego, który jest zbyt często pomijany. Budowanie silnego profilu backlinków jest istotne w kierowaniu PageRank do twojej strony. Wspaniałą sprawą w linkach wewnętrznych jest to, że możesz kontrolować docelową lokalizację samego linku. Pozwala to na bezpośrednie przekazywanie istotnego link equity ze stron, które otrzymują najwięcej linków do tych, które otrzymują ich najmniej. Jeśli treści na Twojej stronie są ciekawe możesz liczyć na to, że ktoś z zewnątrz co jakiś czas do nich linkuje. Jednak istnieje małe prawdopodobieństwo, że odbiorcy Twojej strony będą linkować do podstron o intencjach transakcyjnych. Większość backlinków zazwyczaj kieruje do strony głównej lub strony informacyjnej (np. raportu). Linki wewnętrzne są kluczowe w wypełnianiu luki i zapewnieniu, że strony transakcyjne uzyskają ten istotny wzrost autorytetu.
Kilka wskazówek dotyczących skutecznego wdrażania linków wewnętrznych
Teraz, gdy już ustaliliśmy znaczenie linkowania wewnętrznego, przejdźmy przez kilka wskazówek, aby skutecznie je wdrożyć.
Linkuj w obrębie głównej treści
Linki wewnętrzne w obrębie głównej treści strony, oferują największą wartość. Dzieje się tak, ponieważ zachowanie Google jest prawdopodobnie podobne do zachowania użytkowników, jeśli chodzi o nadawanie priorytetów głównej treści strony. Użytkownicy są zazwyczaj bardziej zaangażowani w treść główną i dlatego chętniej klikają na link, który znajduje się w treści głównej. Co więcej, te wewnętrzne linki znajdują się w sercu strony i są otoczone ważnymi i bogatymi w słowa kluczowe treściami, które Google wykorzysta jako sygnał do zrozumienia kontekstu.
Zamieść ważne linki w nawigacji strony
Linki w obrębie nawigacji nagłówkowej są również niesamowicie przydatne w przekazywaniu PageRank. Mogą one nie być tak silne w przekazywaniu kontekstowego autorytetu jak linki w obrębie głównej treści. Ale znajdują się na każdej stronie witryny – i to czyni je wartościowymi. Znajdują się również na samej górze strony. Oznacza to, że Google jest bardziej skłonny do nadania tym linkom priorytetu w porównaniu do np. nawigacji w stopce.
Linki w stopce
Nie mają one takiej mocy jak linki w nagłówku, ale nie należy lekceważyć nawigacji w stopce. Pomimo mniej atrakcyjnej lokalizacji, nawigacja w stopce, znajduje się na każdej podstronie, co sprawia, że linki tam umieszczone są warte uwagi.
Wewnętrznie linkuj do swoich najbardziej wartościowych treści
Jak już wspomniałem wcześniej, trudno będzie Ci pozyskać linki od odbiorców do swoich najważniejszych, sprzedażowych podstron. Aby wypełnić tę lukę możesz linkować do nich ze swoich niektórych artykułów blogowych. Nie oznacza to, że w każdym swoim artykule masz dodać linka do podstrony sprzedażowej. Ale na niektórych możesz to zrobić. Ponadto pamiętaj, aby linkować też do innych artykułów blogowych, aby Twoje linkowanie wewnętrzne wyglądało na naturalne.
Używaj kontekstowo istotnych anchor textów, aby ustalić znaczenie tematyczne
Wcześniej wspomniałem, że Google czyta treść otaczającą link jako sygnał dla kontekstu. Co więcej, anchor text linku dostarcza jeszcze silniejszego sygnału o kontekście.
Anchor text powinien być:
-opisowy
-istotny tematycznie
-zawierać słowa kluczowe
-zwięzły
-naturalny
Ogólne anchor teksty, takie jak „kliknij tutaj”, mają minimalną wartość, ponieważ nie wskazują Google, czego dotyczy strona, do której prowadzą linki. Utrzymywanie opisowych i trafnych anchor textów zapewni, że przekażesz najwięcej PageRank.
Regularnie kontroluj wewnętrzne linki pod kątem błędów
Błędy techniczne w Twoim wewnętrznym linkowaniu mogą być przyczyną „wycieku” PageRank. Na przykład, za każdym razem, gdy łączysz się z adresem URL, który skutkuje statusem 404 (strona nie została znaleziona), możesz kierować część swojego link equity w dół. Google przypisuje określoną ilość PageRank do dystrybucji z każdej strony (niezależnie od liczby linków wewnętrznych). Tak więc z każdym linkiem, który dodajesz do strony, nieznacznie zmniejszasz wartość przekazywaną przez linki, które już istnieją. Jeśli jednak nie dodajesz nadmiernej ilości linków nie masz powodów do niepokoju. Osobiście niektóre artykuły na swojej stronie zostawiam „czyste” – nie dodaje tam żadnego linku, a na części z nich umieszczam linki do innych podstron na stronie. Wiem że w ten sposób nie doprowadzę do sytuacji w której strona będzie miała zbyt dużo linków wewnętrznych i zostanie to uznane przez Google za nienaturalne.
Linkując wewnętrznie pamiętaj, aby starać się dodawać link na górze artykułu. Istnieje wtedy znacznie większa szansa na to, że ktoś kliknie na ten link. Google zauważa takie działania i tym bardziej promuje takie strony, uznając że link który została zamieszczony jest wartościowy.