Co powinien zawierać raport SEO?

22 stycznia, 2023 Autor pawel 0

W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie jak powinien wyglądać raport SEO. Tego typu raporty są bardzo ważne, aby przedstawić klientowi postępy w wybranej strategii SEO. Dzięki nim będzie on wiedział, czy jego biznes rośnie i w jakim tempie przebiegają prace nad jego stroną. Wyniki SEO są dosyć proste do zmierzenia dzięki analitycznym narzędziom SEO. Możemy dowiedzieć się z nich wielu faktów, począwszy od ruchu organicznego, rankingu słów kluczowych, liczby linków przychodzących itd. Jednakże suche wyciąganie liczb z różnych narzędzi nie jest wystarczające, należy wiedzieć jak przekształcić te liczby w spostrzeżenia. W tym celu należy wybrać odpowiednią ilość danych, odpowiednie wizualizacje i właściwy format raportowania. Raporty SEO powinny być wykonywane regularnie.

Z tego artykułu dowiesz się:

-Czym jest raport SEO?

-Znaczenie raportów SEO

-Najważniejsze metryki, które należy zawrzeć w raporcie

-Co musisz zrobić przed stworzeniem raportu?

-Jak stworzyć raport SEO?

-Kilka przykładów raportów, które możesz stworzyć dla swoich klientów

Czym jest raport SEO?

Raport SEO jest konkretnym podsumowaniem najbardziej istotnych wskaźników SEO pokazujących wydajność strony. Raporty zawierają kluczowe wskaźniki, takie jak linki przychodzące, stan witryny pod względem technicznym, ruch organiczny, konwersje. Najważniejszym celem raportu jest pokazanie klientowi wyników działań, oraz tego jak strategia SEO sprawdza się w przypadku ich strony. W teorii brzmi to dosyć prosto, jednak raporty SEO są dość skomplikowane, ponieważ należy jasno przedstawić najważniejsze metryki, pokazać postępy, wyjaśnić wpływ dobranej strategii, oraz przedstawić zalecenia na przyszłość.

Opanowując sztukę raportowania SEO, będziesz w stanie:

-Dokładniej zmierzyć efektywność dobranej strategii

-Zidentyfikować pozytywne i negatywne trendy

-Wskazać obszary techniczne, które wymagają optymalizacji

-Zrozumieć czego szukają ludzie w danej branży

-Rozpoznać metryki na których powinieneś skupić się

Nie ma jednej uniwersalnej listy metryk, które można wykorzystać przy tworzeniu raportu SEO. Istnieje bardzo wiele metryk, które możesz uwzględnić, dlatego raport SEO powinien być wykonywany pod danego klienta. Jest jednak kilka najważniejszych wskaźników SEO, które są na tyle istotne, że powinny być zawarte w każdym raporcie.

Organiczny ruch z wyszukiwarki Google

Jest to jedna z najbardziej wymownych metryk, którą należy uwzględnić. Ta metryka w widoczny sposób pokazuje skuteczność Twojej strategii SEO. Dzięki przedstawieniu tej metryki dowiesz się, które podstrony są najczęściej odwiedzane, a które mogą jeszcze pozyskać ruch. Dla witryn niesezonowych statystyki te powinny być porównywane z poprzednim miesiącem, albo adekwatnym miesiącem ubiegłorocznym. Statystki te powinny być kompleksowo wyjaśnione klientowi, gdyż są powiązane z wdrożoną przez agencję SEO strategią.

Ranking słów kluczowych

Kolejna kluczowa część raportu SEO. W raporcie powinno być zawarte na ile słów kluczowych strona klienta zajmuje miejsca w rankingu Google, oraz które słowa kluczowe odnotowały awans w rankingu. Dobrą wskazówką jest nadanie priorytetu słowom kluczowym, które zostały określone jako najważniejsze dla klienta. Pokazując te dane będziesz chciał stworzyć porównanie z danymi historycznymi, ponieważ jest to najlepszy sposób na uwidocznienie zmian.

Organiczny wskaźnik konwersji

W swoim raporcie SEO powinieneś oddzielić ruch od konwersji, jak również określić co dokładnie jest pożądaną konwersją dla Twojego klienta. Sprzedaż jest najczęstszą odpowiedzią, ale może to być również pobranie demo lub wypełnienie formularza w zależności od charakteru strony. Możesz nawet uzyskać nieco bardziej szczegółowy wskaźnik KPI, włączając takie informacje jak współczynnik konwersji dla nowych użytkowników, współczynnik konwersji dla powracających użytkowników, koszt za konwersję, najlepiej konwertujące strony, konwersja według urządzenia i lokalizacji itp. Niektórzy specjaliści SEO twierdzą, że jest to najważniejsza metryka, ponieważ klientom zależy najbardziej na konwersji. Zwiększenie ruchu na stronie nie zawsze musi prowadzić do lepszej sprzedaży. Wskaźniki konwersji są świetną informacją biznesową ponieważ pokazują:

-Zrozumienie tego, w jaki sposób użytkownicy podejmują daną akcję na stronie klienta

-Uzyskanie wglądu, które podstrony dają najwyższy współczynnik konwersji

-Ustalenie potencjalnej wartości ROI w oparciu o działania marketingowe

-Dostarczanie danych, które mogą być porównywane z poprzednimi lub przyszłymi wynikami

Linki przychodzące

Linki przychodzące są jednym z głównych sygnałów rankingowych dla wyszukiwarek. Raport SEO powinien zawierać informacje jak zmienia się liczba linków przychodzących do strony, dzięki czemu klient widzi, jak skuteczna jest strategia link buildingu. Upewnij się, że klienci rozumieją, że wysokiej jakości linki są znacznie ważniejsze niż liczba pozyskanych linków.

Oto szczegóły powiązane z linkami przychodzącymi, które powinny być zawarte w raportach SEO:

-Adres URL pod którym znajduje się zdobyty link

-Target URL – adres URL na który wskazuje ten link. Może to być podstrona serwisu klienta lub jego strona główna

-Anchor text- słowo lub słowa odsyłające do strony klienta

Domain Authority

Metryka ta pokazuje jakość strony w oczach wyszukiwarek internetowych. Nie ma oficjalnego wpływu na ranking w Google, ale należy ją uwzględnić, aby pokazać jak poprawiła się jakość strony klienta dzięki wykonanym działaniom SEO. Domain Authority jest to liczba w zakresie 0-100, która pokazuje wskaźnik siły danej strony i bierze pod uwagę wiele czynników, takich jak techniczna konfiguracja strony, optymalizacja na stronie, a zwłaszcza profil linków przychodzących.

Jak stwierdziliśmy na początku tego artykułu, stworzenie wartościowego raportu SEO wykracza poza zawarcie samych liczb. Oto co jeszcze należy zrobić:

Definicja celów

Przed stworzeniem strategii SEO dla danej witryny musisz najpierw porozmawiać z klientem i dowiedzieć się, co traktuje jako priorytet. SEO obejmuje wiele obszarów i jeśli chcesz dostarczać raporty co miesiąc musisz skupić się na najistotniejszych celach. Czasami klienci chcą osiągnąć wyniki w zbyt krótkim czasie i należy im w spokoju wyjaśnić, co konkretnie należy zrobić, aby strona przynosiła im zyski. Wiele celów jest ze sobą powiązanych i wpływa na siebie nawzajem. Jednak przykładowo, samo zwiększenie ruchu niekoniecznie powinno być celem, ponieważ najważniejsze jest to, aby trafiać do konkretnych odbiorców. Poza zawarciem tego co planujesz wykonać, podkreśl także kwestie, które już zrobiłeś (np. optymalizacja strony, pozyskane linki).

Określ KPI do śledzenia i raportowania

Czym jest KPI?

KPI jest wskaźnikiem efektywności, który określa skuteczność poszczególnych działań. Najważniejsze wskaźniki efektywności KPI są używane jako narzędzia, która mają służyć do kontroli czynności w obrębie firmy, a także do porównania wykonanej pracy z konkurencją.

W raporcie SEO, najpierw wymień KPI, którymi klient jest najmocniej zainteresowany i za pomocą liczb przedstaw mu jak efektywne są Twoje działania. Jeśli nie wszystkie Twoje działania przyniosły pożądany rezultat to nie próbuj tego ukrywać przed klientem. SEO nie jest dziedziną w której wystarczy podjąć określone działania i one na 100% przyniosą rezultaty. Algorytm Google nie jest do końca znany, a specjaliści SEO mogą dobierać najbardziej trafne strategie. Zazwyczaj klienci mają niewielkie doświadczenie w marketingu, dlatego staraj się im wszystko objaśniać. Istotne jest, aby podkreślić najważniejsze kwestie w raporcie i wyjaśnić klientowi co to oznacza dla jego biznesu. Chociaż Twój raport powinien zawierać kilka dodatkowych metryk oprócz tych najważniejszych dla Twojego klienta, nie powinieneś przesadzać. Wybierz te KPI, które najlepiej pokazują postęp w kierunku określonego celu lub mogą podkreślić sukces, jaki do tej pory odniosłeś w swojej strategii. Ogólnie rzecz biorąc, najlepszą praktyką jest zawarcie w swoim raporcie nie więcej niż kilku metryk. Każda większa liczba może przytłoczyć klienta i sprawić, że będzie zdezorientowany.

Wybierz odpowiednią wizualizację

Staraj się wizualizować dane, które prezentujesz swoim klientom. Wizualizacje pomagają uczynić przedstawione dane bardziej przystępnymi. Włącz wykresy do swojego raportu i staraj się, aby wszystko było ułożone w zrozumiały sposób.

Oto kilka przykładów raportów SEO, które możesz stworzyć dla swoich klientów:

-Raport z przeglądu SEO

-Raport z audytu witryny

-Raport o ruchu organicznym i zaangażowaniu

-Raport dotyczący konwersji organicznych

-Raport dotyczący rankingu witryny i wydajności słów kluczowych

-Raport analizy backlinków

-Raport dotyczący wydajności treści

-Raport wydajności prędkości strony

-Raport lokalnego SEO

Raport z przeglądu SEO

Raport ten zapewnia klientom szczegółowy przegląd działań SEO oraz ich wpływu na wydajność. Taki raport określa najbardziej popularne wskaźniki, takie jak rankingi słów kluczowych, sesje organiczne, linki przychodzące.

Dzięki temu raportowi odpowiadasz na kilka pytań klientów, takich jak:

-Ile nowych linków udało Ci się pozyskać?

-Czy linki, które pozyskałeś są wysokiej jakości?

-Czy na Twojej stronie znajdują się niepotrzebne podstrony?

-Jak jest autorytet domeny?

-Na jakie słowa kluczowe witryna jest pozycjonowana?

-Jaki jest organiczny współczynnik klikalności (CTR)?

Raport z audytu witryny

Raport z audytu witryny jest idealnym wyborem, jeśli chcesz przedstawić klientowi kondycję i wydajność witryny. Raport przedstawia jak indeksują się kolejne podstrony, czy linkowanie wewnętrzne jest na właściwym poziomie, błędy na stronie itd. Raport z audytu witryny diagnozuje problemy i wskazuje na dalsze postępowanie, aby ulepszyć działanie strony.

Możesz go użyć, aby odpowiedzieć na następujące pytania:

-Jaki jest wynik audytu strony?

-Ile stron było indeksowanych w zeszłym miesiącu?

-Ile problemów ze stronami było podczas poprzedniego audytu witryny?

-Jaka jest łączna liczba zdiagnozowanych problemów?

Raport o ruchu organicznym i zaangażowaniu

Ten rodzaj raportu SEO jest popularny, ponieważ metryki są łatwe do odczytania. Raport pokazuje czy ruch organiczny i ogólne zaangażowanie użytkowników poprawiły się od kiedy zająłeś się stroną klienta. Zazwyczaj zawiera takie metryki jak współczynnik odrzuceń, średni czas przebywania na stronie, liczba unikalnych użytkowników, współczynnik konwersji, odsetek powracających użytkowników.

Oto jakich rzeczy dowiesz się z tego raportu:

-Które zapytania z wyszukiwarek napędzają największy ruch organiczny na stronie?

-Ilu unikalnych odwiedzających generuje strona?

-Które strony docelowe generują największy ruch organiczny?

-Z jakich urządzeń korzystają odwiedzający?

-Ile sesji organicznych generujesz?

Raport konwersji organicznych

Wspomnieliśmy już o konwersjach jako jednej z najważniejszych metryk SEO. Jednak większy ruch na stronie nie musi oznaczać większej konwersji. Raport konwersji organicznych może pokazać klientom, czy kierują swoją ofertę do właściwej grupy odbiorców. Dodatkowo raport daje wgląd w KPI, taki jak współczynnik konwersji nowych/powracających użytkowników, najlepiej konwertujące strony, koszt za konwersję, konwersja według lokalizacji.

Raport dotyczący rankingu witryny i wydajności słów kluczowych

Najczęściej klientom zależy na tym, aby ich strony zaczęły zajmować wyższe pozycje na najbardziej istotne słowa kluczowe. Dzięki temu raportowi możesz przedstawić swojemu klientowi pozycję strony na wiele interesujących go słów kluczowych, pokazać mu nowe słowa kluczowe na których znalazła się Jego strona. Dzięki takim wskaźnikom, jak średnia pozycja w wyszukiwarce, liczba wyświetleń, kliknięć i pozycja słów kluczowych, zapewnisz klientowi jasny przegląd tego, jak obecnie wygląda jego pozycja w Google i wskażesz obszary, które należy zoptymalizować. Jeśli używasz oprogramowania, które wyświetla zmiany w czasie rzeczywistym, klient będzie mógł również monitorować wahania pozycji.

Raport z analizy backlinków

Dzięki temu raportowi przedstawiasz klientowi efektywność wybranej strategii link buildingu i dostarczasz ważnych informacji, których potrzebuje Twój klient. Najczęściej uwzględniane metryki to strony odsyłające, ogólna ocena domen z których pozyskujesz linki, nowo pozyskane linki, liczba linków dofollow. Ten raport odpowiada na następujące pytania:

-Jaka jest siła linków przychodzących do danej strony www?

-Ile linków posiada witryna?

-Z ilu domen witryna posiada linki?

-Jaka jest jakość stron www na których są umieszczone linki do strony klienta?

Raport wydajności treści

Content marketing i SEO idą ze sobą w parze – im bardziej efektywna jest Twoja strategia SEO, tym większa jest szansa na to, że Twoje treści pokażą się na wyższych pozycjach. Używając tego raportu pokazujesz klientowi jakich treści brakuje jego stronie i na jakich tematach powinien skupić się w pierwszej kolejności. Ogólnie rzecz biorąc, jest to przydatny raport, jeśli Twoi klienci chcą uzyskać przegląd ruchu i konwersji, zachowań i trendów odbiorców oraz innych spostrzeżeń związanych z treścią.

Przesyłanie przejrzystych raportów swoim klientom jest bardzo ważne, ponieważ dzięki temu klient wie, czy Twoja strategia SEO przynosi pożądane rezultaty. Co równie istotne, tworząc takie raporty, jesteś w stanie samemu lepiej określić, co należy dalej robić, aby efekty Twoich działań były jeszcze bardziej widoczne.